Nya testamentet

Mer
5 år 1 månad sedan #1135519 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Nya testamentet
Jag tycker också om 1917 års upplaga. Har två biblar. Den ena är min konfirmationsbibel, den andra arvegods från min far. Han läste aldrig Bibeln så den är i princip som ny. Bibeln har guldkantade sidor (obs, äkta!) och skinnpärmar. Min konformationsbibel har jag lagt ner i källaren. Det konstigaste var att när jag bar ner den tillsammans med andra böcker, åkte den i backen två ggr... Behöll tydligen fel Bibel i lägenheten.

Men jag läser väldigt sällan Bibeln. Däremot kan jag läsa ur Mormons Bok där det är lite mer action!
Mer
5 år 1 månad sedan #1135529 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Nya testamentet
Frireligiösa har gärna Biblar, ja, Guldkantade med tumgrepp för varje bok i Bibeln, de kan nog slå upp i sömnen.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 1 månad sedan #1135533 av Geta
Svar från Geta i ämnet Nya testamentet
Har ärvt en sådan Bibel efter min mormors bror som var frireligiös.

Har även en stor familjebibel med Dorés bilder.
Mer
5 år 1 månad sedan - 5 år 1 månad sedan #1135570 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Nya testamentet
Jag läser 1917 års översättning - fast sedan åratal enbart digitalt.

Språket fungerar bra för mig, det är rikare än i NT81. Och jag har inte tolkat ord fel så ofta. Men jag är ju 60+.
Last edit: 5 år 1 månad sedan by notwoodstock.
Mer
5 år 1 månad sedan #1135584 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Nya testamentet
Min koran gav jag till brorsan. Tycker annars det hör till att vara bevandrad i lite ditten och datten. Men biblar är inte min grej. Men när fan blir gammal blir han religiös....så man vet aldrig var man hamnar.
Mer
5 år 1 månad sedan #1135591 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Nya testamentet
Tydligen ska bibeln bli politiskt korrekt; Adam och Evert.