Matteus 16:24

  • Leloo
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
5 år 1 månad sedan #1135290 av Leloo
Matteus 16:24 skapades av Leloo
Om någon vill gå i mina fotstpår måste han förneka sig själv och ta sitt kors och följa mig

-Matt. 16.24

Vad innebär det här? Fattar inte.
Mer
5 år 1 månad sedan #1135292 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Matteus 16:24
T.ex att jag tar det bästa rådet på länge, och försöker göra emot mina psykosyttringar, och inte tro att jag har råd att shoppa en onödig pryl till, för rätt vad det är, så blir jag fattigpensionär.

Jag måste gå emot mig själv, eller vad det som så gärna handlar någon kul pryl till. Gå emot mitt lättsinne.

(Det har jag skrivit förut.)
  • Leloo
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
5 år 1 månad sedan #1135295 av Leloo
Svar från Leloo i ämnet Matteus 16:24
Okej, att gå emot sina ytliga impulser och göra det som är riktigt?
Mer
5 år 1 månad sedan #1135298 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Matteus 16:24
Jag tror att det handlar om att det kristna livet ibland kan kosta på. Petrus hade just bekänt Jesus som Messias, och Jesus berättar för honom att han kommer korsfästas. Därefter säger Jesus detta med att bära sitt kors. Jesus får bokstavligt bära sitt kors för att han är Kristus och Petrus blir också senare korsfäst för han följer Jesus. Att uppoffra sig för sin tros skull tror jag detta bibelställe handlar om. Ibland är det svårt att vara kristen, och då får vi "bära vårt kors" gå igenom detta svåra med Guds hjälp.

Anchored in Christ ✟

Mer
5 år 1 månad sedan #1135301 av Geta
Svar från Geta i ämnet Matteus 16:24
Väldigt många kristna eldsjälar som jag känner till har dött i förtid. Det kan inte vara lätt att bära det kristna korset.
Mer
5 år 1 månad sedan #1135304 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Matteus 16:24

Geta skrev: Väldigt många kristna eldsjälar som jag känner till har dött i förtid. Det kan inte vara lätt att bära det kristna korset.


Vi kristna har det nog rätt bra i Sverige, inte mycket till förföljelse. Värre i t.ex. Kina eller Iran. Där får man verkligen bära sitt kors om man vill vara kristen.

Anchored in Christ ✟