Ni har ingen Gud!

Mer
5 år 1 vecka sedan - 5 år 1 vecka sedan #1145133 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Ni har ingen Gud!

Cosmos skrev: Frågan är var vattenpölen kom ifrån. Jag tror på Gud, nödvändighetsvis inte på en biblisk sådan, men ändå en högre makt som snitslar min bana genom skogen. I Sverige bär de flesta en sådan tro, oavsett vad man kallar det för.


När det gäller vatten! Hur bildades vattnet på jorden?

"1. Supernova tillför syre! Solnebulosan med dess väte (H), helium (He) och metaller träffas av resterna av en supernova, bland annat syre (O).

2. … och solen tänds! Gravitationen samlar gasen i en tätare och varmare mitt, och solen bildas. Molnet snurrar fortare, plattas ut och bildar den så kallade proto planetariska skivan.

3. Syre reagerar med väte! Materialet i skivan delas upp i ringar. På jordens avstånd anhopas största delen av syret och bildar syreinnehållande molekyler - bland annat vatten (H2O).

4. Proto jord bildas! Små himlakroppar klumpar sig samman allt mer i ringarna och planeter bildas, däribland en proto jord som är något mindre än vår nutida jord.

5. Vulkaner friger vatten! Tidigt i jordens liv sorteras materian, och vattnet samlas nära ytan. Vulkaner friger vatten från underjorden och det faller sedan som regn under lång tid.

6. Vattenplaneterna slår ned! Proto jorden röjer sin bana runt solen från de andra småplaneterna. Dessa är rika på vatten som frigörs när de kraschar eller brinner upp i atmosfären."


"Illustrerad Vetenskap"
Last edit: 5 år 1 vecka sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 1 vecka sedan #1145134 av Geta
Svar från Geta i ämnet Ni har ingen Gud!
Var kommer syret ifrån?
Mer
5 år 1 vecka sedan - 5 år 1 vecka sedan #1145136 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Ni har ingen Gud!
När det gäller syre!

"... syre är en begränsad resurs som enbart bildas i stora stjärnor och fördelas i universum genom enorma stjärnexplosioner - novor och supernovor".

"Illustrerad Vetenskap"
Last edit: 5 år 1 vecka sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 1 vecka sedan #1145138 av Geta
Svar från Geta i ämnet Ni har ingen Gud!
Var började det? Var kom syret ifrån? Det är ingen förklaring att livet har börjat i en vattenpöl.
Mer
5 år 1 vecka sedan - 5 år 1 vecka sedan #1145139 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Ni har ingen Gud!
Jo men Big Bang var ju först! Sen kom allt det andra som vattenpöl på planeten jorden så vårt människoliv uppstod.
Last edit: 5 år 1 vecka sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 1 vecka sedan - 5 år 1 vecka sedan #1145159 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Ni har ingen Gud!
"Ordet var i begynnelsen" När jag läste 1a Mosebok den gången började hela Bibeln med ovanstående till skillnad mot tidigare "I begynnelsen Skapade Gud himmel och jord"
Efter den natten då jag steg upp för rösterna sade, stig upp läs första Mosebok. Jag gjorde så och läste det första överst, efter jag läst det somnade jag om för jag tänkte, jag får läsa det i morgon, men på morgonen läste jag som vanligt "i begynnelsen skapade Gud himmel och jord."

Min undran är var var jag då?

Min undran har jag än idag

Om jag förstått rätt kan det varit ändrat på fler ställen där det står annat. Till det hör himmelriket till, himmelriket är invärtes i eder säger Jesus, det stämmer bra, i nästa ögonblick kan vi i nästa sekund vara någon helt annanstans, Gud är god han sänder oss dit där det nästan ser ut exakt kanske med smärre förändrat men man kan bli iväg skickad till dit man inte vill vara.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 1 vecka sedan by Nissegossen.