Har människan ett medvetande?

Mer
4 år 10 månader sedan #1158636 av Geta
Svar från Geta i ämnet Har människan ett medvetande?
Vi tvekar för att vi har kognitiv dissonans. Vi är inte säkra

sv.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_dissonans
Mer
4 år 10 månader sedan - 4 år 10 månader sedan #1158658 av Klanggedin
Vi tvekar för att de uppstår en konflikt mellan våran bild av vad som borde hända och det som faktiskt händer, det blir kognitiva dissonans. Vi blir rädda och försöker identifiera vad som är fel. En del får problem med det och systemet kallas för fight or flight men en del reagerar inte så bra och kan reagera på ett icke konstruktivt sätt vid första tecken på osäkerhet, det är ett komplicerat nedärvt system som inte alltid är till gagn för oss i modern tid.

För övrigt kan jag tillägga att även om jag är skapt ur ett evolutionärt syfte som är till för att styra mig mot reproduktion och överlevnad så är det inte säkert att det blir framgångsrikt. Det är väldigt många som inte har klarat detta genom historian och det tycks svårt att idag förhålla sig till livet för vi lever inte efter de villkor som vi var skapta för.
Last edit: 4 år 10 månader sedan by Klanggedin.
Mer
4 år 10 månader sedan #1158660 av Geta
Svar från Geta i ämnet Har människan ett medvetande?
Personer som inte förökar sig har också ett syfte i ett samhälle. Se bara på en myrstack eller ett bisamhälle.
Mer
4 år 10 månader sedan - 4 år 10 månader sedan #1158663 av Klanggedin
Vad skulle du säga att judarnas funktion var i samhället då dom utplånades av Hitler, "för människans skull"! (andra världskriget, krig generellt etc.)

Med syfte menar jag biologiskt system som reglerar vårat beteende och känsla av mening i livet. Det är inte helt klart hur detta fungerar men "meningen med livet" frågor är vår vårt komplement när saker och ting inte gick som det skulle.

Om man betraktas som en del av det goda mänskliga släktet så kan man göra precis vad man vill utan att det vi utsätter varandra för skulle ha någon tyngd.
Last edit: 4 år 10 månader sedan by Klanggedin.
Mer
4 år 10 månader sedan #1158665 av Geta
Svar från Geta i ämnet Har människan ett medvetande?
Omöjligt att svara på. Att det gick så lätt att lura tyskarna att bygga upp en industri för att utrota judar bland andra.
Mer
4 år 10 månader sedan #1158670 av Klanggedin
Det är nog inte svart och vitt. Alla länder behöver industri men att det skulle bli holocaust som konsekvens talar bara för att mänsklig konflikt är en beståndsdel av det moderna liv vi lever idag.