Tror du på själen?

Omröstning: Tror du på själen?

Ja
8 88.9%
Nej
1 11.1%
Annat (skriv i tråden)
Inga röster 0%
Totalt antal röstare: 9
Endast registrerade användare kan delta i denna omröstning
Mer
4 år 9 månader sedan - 4 år 9 månader sedan #1167833 av MsTibbs
Jag ska skriva en artikel i ASP Bladet om själen. Finns själen? Är den per person, eller har vi en gemensam själ? Vad innebär en själ? Har träd/växter själ? Är själen separat från kroppen?Var i kroppen sitter själen? Har den en färg?
Last edit: 4 år 9 månader sedan by MsTibbs.
Mer
4 år 9 månader sedan #1167839 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Tror du på själen?
Jag tror att vi har en själ på något sätt. Hos en död människa har anden (själen) lämnat kroppen och bara det fysiska finns kvar. Restprodukten liksom (?) . Jag tänker att djur och människor har själ men inte växter. Det gör inte ont på växter om man bryter en gren eller tar ett blad. Men det finns köttätande växter tex sileshår som fångar och bryter ner insekter till näring....men jag tror ändå inte att växter har en själ. Jag tror att det finns ett kollektivt undermedvetet...något som liksom hos alla människor gror och utvecklas...kanske av gemensam kunskap och input...och att utvecklingssteg kan komma, och initieras, lite varstans liksom samtidigt....För att det kollektivt undermedvetna är redo för det. Lite som ett paradigmskifte. Har den är platt jorden är platt nä jorden är rund....in i fängelse med den...jorden är rund jorden är rund ok jorden är rund. Ett paradigmskifte har skett genom falsifiering av felaktiga idéer. Tänker att det här är något som sker i den breda människomassan oklart exakt hur.
Mer
4 år 9 månader sedan #1167842 av Richard
Svar från Richard i ämnet Tror du på själen?
Nej, jag tror inte på någon själ. Jag tror vårat medvetande är inprogrammerat via vårt DNA. Medvetandet sträcker sig så långt att vi väljer att tro på något övre väsen, vanligen kallat Gud. Jag som ateist har en tro på fysikens lagar, o följer den senaste forskningen i makro- o mikro-kosmos.

O jag funderar ibland på mina katter, som sitter här bredvid mig, hur långt deras medvetande sträcker sig. De har ju känslor, då de tycker om att t.ex. gosa.
Mer
4 år 9 månader sedan #1167844 av Geta
Svar från Geta i ämnet Tror du på själen?
Då jag har erfarenhet av att vistas utanför kroppen, så tror jag att vi har en själ som kan resa i tiden.
Mer
4 år 9 månader sedan #1167848 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Tror du på själen?
Jag har oxå utomkroppenupplevelser.
Mer
4 år 9 månader sedan - 4 år 9 månader sedan #1167850 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Tror du på själen?

MsTibbs skrev: Jag ska skriva en artikel i ASP Bladet om själen. Finns själen? Är den per person, eller har vi en gemensam själ? Vad innebär en själ? Har träd/växter själ? Är själen separat från kroppen?Var i kroppen sitter själen? Har den en färg?

Du får tro mig eller inte, ser du stjärnan i det blå? precis som Betlehemsstjärnan har du en stjärna du också samt alla andra vi alla lever här kanske den jorden är under din stjärna och alla då lever på planeten här och att det som en kristen kvinna sade Gud förbjude himmel på jord. Men faktiskt är det som Jesus sade att himmelriket är invärtes i oss. Till det har vi här en kropp kroppen vandrar inte omkring till olika planeten jorden, men vår ande i oss gör det Samt hur många är du inom dig så många ni är så många gånger lever du.

Amandara skrev: Jag tror att vi har en själ på något sätt. Hos en död människa har anden (själen) lämnat kroppen och bara det fysiska finns kvar. Restprodukten liksom (?) . Jag tänker att djur och människor har själ men inte växter. Det gör inte ont på växter om man bryter en gren eller tar ett blad. Men det finns köttätande växter tex sileshår som fångar och bryter ner insekter till näring....men jag tror ändå inte att växter har en själ. Jag tror att det finns ett kollektivt undermedvetet...något som liksom hos alla människor gror och utvecklas...kanske av gemensam kunskap och input...och att utvecklingssteg kan komma, och initieras, lite varstans liksom samtidigt....För att det kollektivt undermedvetna är redo för det. Lite som ett paradigmskifte. Har den är platt jorden är platt nä jorden är rund....in i fängelse med den...jorden är rund jorden är rund ok jorden är rund. Ett paradigmskifte har skett genom falsifiering av felaktiga idéer. Tänker att det här är något som sker i den breda människomassan oklart exakt hur.

Nja, enligt Bibeln sitter själen i blodet

Du har rätt så tillvida att det kollektiva undermedvetna har vi alla specifikt för människan. Andra djur arter har det samma specifikt för den djurarten

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 9 månader sedan by Admin1.