WWJD? (kristen tråd)

Mer
4 år 8 månader sedan #1171789 av Inwatto
För mindre än en vecka sedan hade jag en intressant dröm som jag analyserade. Det var så skoj att komma på vad drömmen handlade om, så jag fick en sömnlös natt sedan, suck. Men, kontentan av drömmen var att jag borde göra saker för Jesus varje dag eftersom jag är kristen. Jag har ju mobilspelet Pokémon GO som ett slags elektronisk fotboja som får mig att gå ut, men i övrigt gör jag just ingenting. Spelet är inte utvecklat av Jesus och leder faktiskt in på asiatiska religioner även om det inte är så markant. Jesus blir kanske missnöjd med mig om jag struntar i honom och bara spelar spel.

Vad kan man göra för att ta reda på vad som är "kristet" att göra? I USA har man frasen WWJD? som betyder What Would Jesus Do? Den frågan tränar folk att tänka och agera mer som Jesus och det är väl bra? Jag tror det. Därför har jag tänkt men inte riktigt kommit fram till vad göra härnäst.

Jag spelar på Lotto på onsdagar. Det ser jag som mitt sätt att betala tionde. (Jag går ju inte i någon kyrka utan har liksom en egen kyrka). Att spela på lotterier är ju inte vad Gud vill, men i mitt fall blir det bästa möjliga sätt att ge lite av mina pengar till något gott.

Vad ska jag göra de andra dagarna för att göra något som Jesus vill jag ska göra? Kom gärna med förslag!

Prata inte med hat i munnen!
Mer
4 år 8 månader sedan #1171790 av Geta
Svar från Geta i ämnet WWJD? (kristen tråd)
Intressant spörsmål!
Mer
4 år 8 månader sedan #1171791 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet WWJD? (kristen tråd)
Jag ska inte missionera, det är jag befriad ifrån. Får "sitta på bänken" för jag är sjuk och inte ett föredöme som människa. Ensam och isolerad.

Det går inte att kanalisera Jesus och få reda på Hans vilja, för då kommer min vilja att blandas med Hans ande och det blir orent.

Den Heliga Anden är det många som säger de får hjälp av. Det hade jag kunnat få, om jag missionerade. Men, nu får jag minimal hjälp av DHA.

Så, hur göra?

Prata inte med hat i munnen!
Mer
4 år 8 månader sedan #1171792 av Geta
Svar från Geta i ämnet WWJD? (kristen tråd)
Låta håret växa och spela gitarr. Det var ett barn som trodde att det var Jesus. Men egentligen var det prästen i kyrkan.
Mer
4 år 8 månader sedan - 4 år 8 månader sedan #1171793 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet WWJD? (kristen tråd)
Kunde jag spela gitarr hade jag nog sjungit kristna sånger på stan.

Ett tips inwatto är att bli månadsgivare till något viktigt projekt, hjälporganisation eller liknande.

Går lottopengarna till något bra?

Anchored in Christ ✟

Last edit: 4 år 8 månader sedan by Zoidar.
Mer
4 år 8 månader sedan #1171794 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet WWJD? (kristen tråd)
Be och fasta är väl standard för många kristna som söker svar på något viktigt. Fasta får jag inte göra för doktorn. Har ju diabetes typ 1 och jag vet inte hur jag skulle göra med insulinet om jag inte äter. Så, det får vara. Ber aftonbön och tycker att Gud hör min bön, så jag tror inte jag behöver be mer.

Prata inte med hat i munnen!