Vikten av religionsfrihet.!

Mer
4 år 6 månader sedan - 4 år 6 månader sedan #1187949 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Vikten av religionsfrihet.!

IngeF skrev: Det har nok Jesus aldri sagt. Det kommer fra Buddhismen og ikke Kristendommen. Jesus ville heller at vi skal elske våre fiender.


Jo, det har Jesus sagt, även om han också sagt att vi ska gå ännu längre.

Markus 12
Jesus svarade: "Det främsta är detta: Hör Israel! Herren vår Gud, Herren är en. Och du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft. Sedan kommer detta: Du ska älska din nästa som dig själv. Inget annat bud är större än dessa."

Anchored in Christ ✟

Last edit: 4 år 6 månader sedan by Zoidar.
  • PsychoWard
  • Besökare
  • Besökare
4 år 6 månader sedan #1187953 av PsychoWard
Svar från PsychoWard i ämnet Vikten av religionsfrihet.!
var nog mer följande vers jag tänkte på faktiskt;

Matteus 7:9-14 Svenska 1917 (SV1917)

^9 Eller vilken är den man bland eder, som räcker sin son en sten, när han beder honom om bröd,

^10 eller som räcker honom en orm, när han beder om fisk?

^11 Om nu I, som ären onda, förstån att giva edra barn goda gåvor, huru mycket mer skall icke då eder Fader, som är i himmelen, giva vad gott är åt dem som bedja honom!

^12 Därför, allt vad I viljen att människorna skola göra eder, det skolen I ock göra dem; ty detta är lagen och profeterna.

^13 Gån in genom den trånga porten. Ty vid och bred är den väg som leder till fördärvet, och många äro de som gå fram på den;

^14 och den port är trång och den väg är smal, som leder till livet, och få äro de som finna den.

Galaterbrevet 5:14 Svenska 1917 (SV1917)

^14 Ty hela lagens uppfyllelse ligger i ett enda budord, nämligen detta: »Du skall älska din nästa såsom dig själv.»

Matteus 22:36-40 Svenska 1917 (SV1917)

^36 »Mästare, vilket är det yppersta budet i lagen?»

^37 Då svarade han honom: »'Du skall älska HERREN, din Gud, av allt ditt hjärta och av all din själ och av allt ditt förstånd.'

^38 Detta är det yppersta och förnämsta budet.

^39 Därnäst kommer ett som är detta likt: 'Du skall älska din nästa såsom dig själv.'

^40 På dessa två bud hänger hela lagen och profeterna.»

Romarbrevet 13:8-10 Svenska 1917 (SV1917)

^8 Varen ingen något skyldiga -- utom när det gäller kärlek till varandra; ty den som älskar sin nästa, han har uppfyllt lagen.

^9 De buden: »Du skall icke begå äktenskapsbrott», »Du skall icke dräpa», »Du skall icke stjäla», »Du skall icke hava begärelse» och vilka andra bud som helst, de sammanfattas ju alla i det ordet: »Du skall älska din nästa såsom dig själv.»

^10 Kärleken gör intet ont mot nästan; alltså är kärleken lagens uppfyllelse.

3 Mosebok 19:18 Svenska 1917 (SV1917)

^18 Du skall icke hämnas och icke hysa agg mot någon av ditt folk, utan du skall älska din nästa såsom dig själv. Jag är HERREN.

Matteus 19:17-22 Svenska 1917 (SV1917)

^17 Han sade till honom: »Varför frågar du mig om vad som är gott? En finnes som är god. Men vill du ingå i livet, så håll buden.»

^18 Han frågade: »Vilka?» Jesus svarade: »'Du skall icke dräpa', 'Du skall icke begå äktenskapsbrott', 'Du skall icke stjäla', 'Du skall icke bära falskt vittnesbörd',

^19 'Hedra din fader och din moder' och 'Du skall älska din nästa såsom dig själv.'»

^20 Då sade den unge mannen till honom: »Allt detta har jag hållit. Vad fattas mig ännu?»

^21 Jesus svarade honom: »Vill du vara fullkomlig, så gå bort och sälj vad du äger och giv åt de fattiga; då skall du få en skatt i himmelen. Och kom sedan och följ mig.»

^22 Men när den unge mannen hörde detta, gick han bedrövad bort, ty han hade många ägodelar.
Mer
4 år 6 månader sedan #1187955 av Loni
Svar från Loni i ämnet Vikten av religionsfrihet.!
Är religiöshet och tro överrepresenterade bland oss som lever med olika former psykossjukdomar?
Mer
4 år 6 månader sedan #1188350 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Vikten av religionsfrihet.!
Så länge man inte utövar förtryck så är all religion och tro tillåten.

Anchored in Christ ✟

Mer
4 år 6 månader sedan - 4 år 6 månader sedan #1188384 av Nissegossen

Geta skrev: Jag betalar in skatt till Svenska kyrkan för att med gott samvete gå på deras konserter. Begravningsavgift måste alla betala.


Jag har fått mycket hjälp av Svenska kyrkan te x att jag fick gå till en utbildad psykolog en gång i veckan i en 5-6 år helt gratis. Därav har inte jag heller gått ur Svenska kyrkan. Jag tog tidigt och läste om olika religioner för att bestämma mig vilken religion jag skulle välja. Det är så att jag läste just då Tibetanska Livs och dödsboken och en psykiatriker frågade mig vad läser du för litteratur just nu? jag svarade Tibetanska livs och dödsboken, läste i journalen läser extrem Litteratur

En gång läste jag Koranen på Biblioteket i förorden läste jag, den som inte läser hela denna boken, varde förbannad, senare mötte jag muslimer de sade, det står inte i Koranen. Gick tillbaka till biblioteket tog fram Koranen, det stod inte i Koranen den gången.

I Bibeln har jag gjort samma upptäckt att på samma ställe i Bibeln kan texten ha ändrats så när vi skall tala om Bibeln ha den uppslagen och ha texten framme annars kan ni bli anklagad för att ljuga. Vi lever i en förändrad verklighet, från det som var. Helt enkelt en förändrad jord. Jesus säger jag gör allting nytt, ja, men det gamla är någon annanstans

Det manifesterar vad Jesus gjorde för under, en ny verklighet, det gamla är borta något nytt har kommit i stället

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 6 månader sedan by Nissegossen.
  • PsychoWard
  • Besökare
  • Besökare
4 år 6 månader sedan #1188601 av PsychoWard
Svar från PsychoWard i ämnet Vikten av religionsfrihet.!
Thelema är en satanist skrift som blev uppenbarad i början på 1900-talet, mig veterligen,. och den har en förbannelse på sista sidan som går typ "den som diskuterar innehållet i denna bok är förbannad , och ska dö , eller whatever"..

muslimer verkar gilla att förbanna, tappat bort räkningen när de öppet hotar en till döds och "lovar" plåga i det här livet och helvete i evigheten , för att man pratar om Jesus typ.

visserligen stampar jag gärna på den förbannade ormen framför ögonen på dem, och hånar den falska profeten muhammad och deras äckliga skrifter