Bibeln.?

Mer
4 år 6 månader sedan #1189998 av charlie2
Bibeln.? skapades av charlie2


hittade denna där ..väldigt bra.:vagen :tummenupp
  • PsychoWard
  • Besökare
  • Besökare
4 år 6 månader sedan - 4 år 6 månader sedan #1190590 av PsychoWard
Svar från PsychoWard i ämnet Bibeln.?
tack, det verkar vara KjV(från 1600-talet) de läser upp där. bara GT dessutom samt så passar det nog med en varning då uppladdaren av den även laddat upp koranen vilken är en demonisk skrift från helvetet.

jag letar också efter Svenska (sv1917) men var inte lätt att hitta som uppläst version. blir nog tvungen att göra en själv med robot-röst.

på engelska så tycker jag berrättarrösterna till en film av "church of the latter days" (sk mormonerna) är bra. finns på youtube och har planerat att göra om till MP3. lugnt bakgrundsljud men det är knappast alla verser. men jag misstänker att det kan vara så gott som allt som det står tydligt att Jesus Kristus ska ha sagt i NT.

ev är dessa av liknande kvalitet . dock feta 500MB zip filer. NT/GT, som jag inte lyssnat på alls.


hittade flera gamla svenska texter att läsa här www.bibel.se/bibeln/andra-bibeloversattningar/

denna verkar helt ok. har inte lyssnat på mycket men det är Svensk berättarröst och uppladdad av Skogsjön. Hela bibeln (GT/NT) som ljudbok. Hittade dock inte vilken översättningsversion det är.



sen finns Reformationsbibeln på www.bibel.se/bibeln men har inte undersökt den alls. det är en modern översättning och har inte hittat den som ljudbok
Last edit: 4 år 6 månader sedan by PsychoWard.
Mer
4 år 6 månader sedan - 4 år 6 månader sedan #1190591 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Bibeln.?
Min far var inte nöjd med Bibel översättningen 1917 Bibel han tyckte att den inte stämde överens med tidigare versioner och skrev brev till Bibelkommissionen och fick svar från en Domprost Danell som skrev vi har gjort så gott vi kunde, sedan bad vi över det
sv.wikipedia.org/wiki/Gustaf_Adolf_Danell Det var troligtvis hans pappa som var den min far skrev till sv.wikipedia.org/wiki/Hjalmar_Danell

Min far var mycket intresserad av Karl den XII Bibel och en svågers pappa hade den och min far fick läsa den, det var något han sökt länge efter

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 6 månader sedan by Nissegossen.
  • PsychoWard
  • Besökare
  • Besökare
4 år 6 månader sedan - 4 år 6 månader sedan #1190592 av PsychoWard
Svar från PsychoWard i ämnet Bibeln.?
Sv1917 lär iaf vara bättre än många av de mer samtida översättningarna.

KarlXII's misstänker jag iofs är ännu bättre, men har inte studerat den alls.

hittade den iaf som text online -> www.bible.com/sv/bible/161/

exempel på text:


7Mine käreste, älskom oss inbördes; ty kärleken är af Gudi, och hvar och en som älskar, han är född af Gudi, och känner Gud. 8Den som icke älskar, han känner icke Gud; ty Gud är kärleken. 9Derpå är Guds kärlek till oss uppenbar vorden, att Gud hafver sändt sin enda Son i verldena, att vi skolom lefva genom honom. 10Deruti står kärleken; icke det vi hafvom älskat Gud; men det han hafver älskat oss, och sändt sin Son till en försoning för våra synder. 11Mine käreste, hafver Gud så älskat oss, så skolom ock vi älskas inbördes. 12Ingen hafver någon tid sett Gud; om vi älskoms inbördes, så blifver Gud i oss, och hans kärlek är fullkommen i oss.

blir nog helt fel att göra om till robotröst.

Flera gamla texter på bibel.se (inkl KarlXII såg jag nu), PDF-filer att ladda hem eller läsa i webbläsaren.
Last edit: 4 år 6 månader sedan by PsychoWard.
Mer
4 år 6 månader sedan - 4 år 6 månader sedan #1190595 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Bibeln.?
Det är en viss konst att kunna läsa den gamla pikturen i gamla skrifter min far kunde det även jag kan det. För att kunna prata med min far läste jag själv Bibeln har läst den ett antal gånger, min konfirmations blev sönderläst så den var gått upp i limningen i ryggen och den har fått fötter, personen behövde den uppenbarligen, samt två Bibelkonkordans

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 6 månader sedan by Nissegossen.
Mer
4 år 6 månader sedan #1190622 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Bibeln.?
Jag läser lagboken. Den speglar det allmänna rättsmedvetandet. I skapelsens namn.