Livet inuti

  • Jone
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
4 år 5 månader sedan #1190546 av Jone
Livet inuti skapades av Jone
Vi är alla del av samma kropp säger mitt innersta liksom bibeln. Ett tag trodde jag det var sant, att vi alla var en. Idag tror jag att mitt inre ser på världen så eftersom sinnet tar in mängder av intryck från människor jag möter. Att de alla finns kvar inom mig på något vis genom målningar jag skapat av dem.

När jag först fick se människorna i mitt inre blev jag rädd för dem. Jag kan tro att jag då byggde upp en värld inuti om att världen är farlig. Nu försöker jag bygga upp en god värld inuti. En värld jag kan känna mig trygg i även på insidan.

Jag tror att jag mår bäst av att se att jag är en själ, att människor på jorden är själar. Människor i huvudet är inte själen tror jag, i mig kallar de sig själva för själven i själ. Jag tänker att de kanske är målningarna av mig själv liksom målningar av andra människor som lever kvar i mig på något vis. Syftet med själven förstår jag ej än. Varför de finns kvar, som små fåglar i mina tankar. Kanske bygger de min självbild på något vis. Kanske ska man måla vackra bilder av andra. Kanske ska man inte måla andra alls.
Mer
4 år 5 månader sedan - 4 år 5 månader sedan #1190550 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Livet inuti
Jag har beskrivit att mitt innersta rum för självet och då innan jag förstod Jung att han beskrev det med samma ord
sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Gustav_Jung

sv.wikipedia.org/wiki/Detet,_jaget_och_%C3%B6verjaget
sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4lvet
paranormal.se/topic/sjalvet_enligt_jung.html

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 5 månader sedan by Nissegossen.
  • Jone
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
4 år 5 månader sedan #1190554 av Jone
Svar från Jone i ämnet Livet inuti
Tack för länkarna. Intressant att läsa om.
Mer
4 år 5 månader sedan #1190557 av Geta
Svar från Geta i ämnet Livet inuti
Det är mycket som är omedvetet enligt Jung.
Mer
4 år 5 månader sedan #1190560 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Livet inuti
En lite teknisk förklaring på inre röster är att hjärnan utvecklas språngvis och för att göra det har man flera centra i hjärnan samtidigt och en är "jaget". De andra märker de flesta människor inte av, men vi med schizofrenidiagnos kan tänkas höra tankar som känns främmande eller röster utifrån som upplevs som från en osynligt närvarande människa.

Jag har ägnat en massa timmar åt att bli vän med mina inre röster och det har gått bra. Det ska man helst inte göra, för risken är att någon annan del av en själv tar över. Bäst är att ta sin medicin och ignorera röster. Kan man inte få tyst på dom, kan man avsätta en timme om dagen då de får härja. Det kan hjälpa.

Prata inte med hat i munnen!
  • PsychoWard
  • Besökare
  • Besökare
4 år 5 månader sedan - 4 år 5 månader sedan #1190562 av PsychoWard
Svar från PsychoWard i ämnet Livet inuti
passa dig för människoteorier.

Last edit: 4 år 5 månader sedan by PsychoWard.