En fråga till er som jobbar!

Mer
4 år 2 månader sedan #1229004 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Jehovas Vittnen
Det är först nu som jag studerar Bibeln. Förr letade jag bara ”fina” citat ser jag av min gamla Bibels klotter....
Mer
4 år 2 månader sedan #1229009 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Jehovas Vittnen
Man måste ha struktur på begreppen.

Min egen tro är att Gud är listig och använder olika begrepp för olika saker. Som att Guds rike och Himmelriket är olika saker. Enligt skriftens ord.

Men milda makter hur komplex texten är. När man får lära sig att tolka saker olika beroende på sammanhanget, författare, när det skrevs m.m.
Mer
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1229010 av Clean
Svar från Clean i ämnet Jehovas Vittnen
Jag tycker som nazist (du kanske inte är det längre?) måste du se andras perspektiv som tex Kabbala kanske? Vad tror du om att läsa lite om det?
Last edit: 4 år 2 månader sedan by Clean.
Mer
4 år 2 månader sedan #1229011 av Geta
Svar från Geta i ämnet Jehovas Vittnen
Harmageddon är en benämning som man bara pratar om hos Jehovas vittnen.
Mer
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1229013 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Jehovas Vittnen
Om namnet Jehova.

"De flesta forskare och lingvister inom hebreiska/bibelhebreiska avvisar helt uttalet Jehova, och anser den enbart vara en konstruktion gjord av kristna teologer som inte kände till den muntliga judiska traditionen."

"När masoreterna vokalsatte den hebreiska konsonanttexten visste de inte hur JHVH, יהוה skulle uttalas. Eftersom de inte fick ändra den något i konsonantskriften (skrifttraditionen kallas för qre), satte de till vokalerna för Adonai till JHVH. Denna sammanfogning mellan ktiv och qre resulterade i en hybrid: Jehova, יְהוָה"

sv.m.wikipedia.org/wiki/Jehova

"Masoreter kallas de judiska skriftlärda från rabbinskolorna i staden Tiberias som sysselsatte sig med samlandet av massora och senare, under 700- och 800-talet, uppfann ett system för att i skrift beteckna den på massoran grundade riktiga läsningen av Torahn"

sv.m.wikipedia.org/wiki/Masoreter

Anchored in Christ ✟

Last edit: 4 år 2 månader sedan by Zoidar.
Mer
4 år 2 månader sedan #1229015 av Clean
Svar från Clean i ämnet Jehovas Vittnen

notwoodstock skrev: Man måste ha struktur på begreppen.

Min egen tro är att Gud är listig och använder olika begrepp för olika saker. Som att Guds rike och Himmelriket är olika saker. Enligt skriftens ord.

Men milda makter hur komplex texten är. När man får lära sig att tolka saker olika beroende på sammanhanget, författare, när det skrevs m.m.


Det finns utbildningar på universitetet att tolka och analysera texter. Tänker att det nog är en tuff utbildning.