Åsiktsfrihet för icke troende?!

Mer
4 år 3 månader sedan - 4 år 3 månader sedan #1216669 av notwoodstock
Jag är osäker på om det är rätt dag för det. Men jag undrar varför diskussion inte fungerar.

Enligt Bibeln så är predikan om korset dårskap för de som inte tror.

Men jag kan vittna om mer än 30 års gemenskap med Gud, Herren, samt Anden som leder mig.

Och jag har väl skrivit lite sådant här, men denna ständiga gemenskap är knappast en villfarelse, utan i rika mått upplevd!

Men är det inte elakt mot troende och ateister att någon förnekar deras vittnesbörd?!

Möts på mitten i stället!

Men varför har Nissegossens redovisning av hur Jesus själv troddes vara från sitt förstånd, inte slagit igenom?

Jo, dårskap är grundad redan i att tro att språket fungerar för kommunikation, när man levt olika liv, olika trauman samt med olika förutsättningar.

Så ödmjukhet i möten är en grundläggande förutsättning för kommunikation.

Och trådämnet som jag rekommenderar, är att närma sig varandra, för ett fredens år, i disputation eller vad man skall kalla det. Det vore trevligt.

Sorry, det låter som en gymnasieuppsats. Men missförstå mig rätt!
Last edit: 4 år 3 månader sedan by notwoodstock.
Mer
4 år 3 månader sedan #1216680 av Geta
Ödmjukhet var ordet.
Mer
4 år 3 månader sedan #1216684 av IngeF
Jeg er ateist, men er likevel medlem i Den Norske Kirke, selv om jeg ikke er konfirmert. Fikk meg ikke til å stå i Kirken å lyve.
Mer
4 år 3 månader sedan #1216689 av notwoodstock

Geta skrev: Ödmjukhet var ordet.


0-1
Mer
4 år 3 månader sedan #1216697 av IngeF
Å påstå at man ikke bare vet at Gud finnes, men også at man vet hva Gud vil, forekommer meg ikke spesielt ydmykt. Tvert om, egentlig.
Mer
4 år 3 månader sedan #1216699 av notwoodstock
Jag tror Gud vill det som Bibeln säger.

Men vad vet jag.