Åsiktsfrihet för icke troende?!

Mer
4 år 3 månader sedan #1216706 av notwoodstock
Jag har en T-shirt som jag gjorde, där det står Fundamentalist på framsidan, bl.a.

Men jag orkar inte med fundamentalistvirrvarret riktigt.

Gud förblir mystisk. Människan avklädd i all sin självaktning.
Mer
4 år 3 månader sedan #1216707 av IngeF

notwoodstock skrev: Jag tror Gud vill det som Bibeln säger.

Men vad vet jag.

Men det er jo stor forskjell på GT og NT. Jeg sier ikke at det ikke er visdom i religion, men de er menneskeskapte. Det bør vekke en viss skepsis at alle de tre store monoteismene oppstod i samme kulturområdet, Midt-Østens minst opplyste deler. Uten Keiser Konstantin ville nok Jesus vært glemt.
Mer
4 år 3 månader sedan #1216722 av notwoodstock
Avverkar du Johann Sebastian Bach på samma sätt? Han gjorde ju en del och tillskrev Gud det eller vad man skall kalla det.
Mer
4 år 3 månader sedan #1216726 av IngeF
Bach ville nok vært et musikktalent også uten Jesus. Han er vitterlig et produkt av kristen kultur. Vestlig kunsthistorie ville vært radikalt anderledes uten Kristendommen, men kunst ville det vært uansett. Mitt poeng var bare at det var Konstantin og ikke Den Hellige Ånd som spredte Kristendommen. Du sier du tror på Bibelen, men de såkalte apokryfene ble jo redigert bort av Kirkens menn.
Mer
4 år 3 månader sedan #1216839 av notwoodstock
Jag tänkte att det vore intressant att veta hur stor procent av vårdanställda och -ansvariga som är religiösa, jämfört med hela arbetsmarknaden.

Ganska chockerande hur få dom i sjukhuskyrkan är, relativt sett.
  • PsychoWard
  • Besökare
  • Besökare
4 år 3 månader sedan #1216843 av PsychoWard
Svar från PsychoWard i ämnet Åsiktsfrihet för icke troende?!

Men varför har Nissegossens redovisning av hur Jesus själv troddes vara från sitt förstånd, inte slagit igenom?

kanske pga att ha andra som talar för ens tankar/tro sällan eller aldrig är korrekt?

men iaf, hittat följande som verkar tämligen relevant:

You have seen the only crown I wanted. The crown that only a madman or a convict can wear. No one, who is sound of mind (speaking from a human point of view) and is free to do what he likes, will put it on. But I was considered mad and mad I was from a supernatural divine point of view , as I wanted to die for you who do not love Me or love Me so little, as I wanted to die to defeat Evil in you, knowing that you love it more than you love God, and I was a prey to man, his prisoner, condemned by him. I, God, condemned by man.

- från boken Poem of The Man God.