Kan ni fasta?

Mer
4 år 3 månader sedan #1218868 av Melody
Kan ni fasta? skapades av Melody
Har ni självdisciplin att fasta?

Jag vet inte om jag klarar det, känns än mer rastlöst i kroppen utan mat.

Rent trosmässigt, är det ju bra att kunna fasta... Jag funderar på om köttet blivit för starkt i mig och kroppen hindrar mig från att fasta? Det ska ju ge bättre hälsa att fasta, mentalt och kroppsligt.

Vad tror ni som är insatta, tex Zoidar?
Mer
4 år 3 månader sedan #1218870 av Geta
Svar från Geta i ämnet Kan ni fasta?
Jag fastade på 1970-talet med ett fastepaket som Hälsokost sålde. Gick ner en del i vikt men blev psykotisk på kuppen. Det är nog som med meditation att psykosbenägna ska inte syssla med fasta.
Mer
4 år 3 månader sedan #1218873 av Melody
Svar från Melody i ämnet Kan ni fasta?

Geta skrev: Jag fastade på 1970-talet med ett fastepaket som Hälsokost sålde. Gick ner en del i vikt men blev psykotisk på kuppen. Det är nog som med meditation att psykosbenägna ska inte syssla med fasta.


Hm. Men Geta jag tror lite på Ande>Själ>Kropp. Om kroppen är på overload, kmr sjukdom. Om Anden leder = mindre sjukdom.

Jag kan nog åtminstone delfasta? Tex fram till 15:00 eller så?

Jag tror det bygger en mentalt?
Mer
4 år 3 månader sedan - 4 år 3 månader sedan #1218878 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Kan ni fasta?
Fasta med psykossjukdom bör göras med försiktighet. Man kan fasta på tunn soppa eller liknande om fasta på vatten blir för tufft. Längre fastor än ett dygn i sträck ska man vara försiktig med tycker jag för psykossjuka.

Fasta behöver inte bara innebära avhållsamhet från mat, utan kan vara avhållsamhet från t.ex. mobil, tv, internet också eller annat beroende.

Jesaja säger detta om fasta:

Kap. 58
5 Att man hänger med huvudet som ett sävstrå och sitter i säck och aska, kallar du det en fasta, en dag som behagar Herren?

6 Nej, detta är den fasta jag vill ha: Lossa orättfärdiga bojor, lös okets band, släpp de förtryckta fria, bryt sönder alla ok!

7 Dela ditt bröd med den hungrige, ge de fattiga och hemlösa en boning, klä den nakne när du ser honom och dra dig inte undan för den som är ditt kött och blod.

8 Då ska ditt ljus bryta fram som gryningen och ditt helande växa fram med hast. Din rättfärdighet ska gå framför dig och Herrens härlighet följa i dina spår.

9 Då ska Herren svara när du åkallar honom. När du ropar, ska han säga: "Här är jag." Om du gör dig av med alla ok, om du slutar att peka finger och tala onda ord,

10 om du delar med dig av vad du har åt den hungrige och mättar den som lider nöd, då ska ditt ljus gå upp i mörkret och din natt bli som middagens ljus.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 4 år 3 månader sedan by Zoidar.
Mer
4 år 3 månader sedan #1218881 av Melody
Svar från Melody i ämnet Kan ni fasta?
Tack zoidar!!
Mer
4 år 3 månader sedan #1218883 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Kan ni fasta?
Eftersom jag har diabetes typ 1 så frågade jag min doktor innan fasta hur man ska göra med insulinet. "Du får inte fasta" sa doktorn bara. Har funderat över det. Det är så att kroppen kan ta stryk av fasta. Hjärtat är en muskel och om man äter mindre än kroppen förbrukar börjar kroppen med att ta energi från musklerna. Inte bra om man har svagt hjärta eller bombar det med socker p g a diabetes. Så, jag har avstått och tycker jag är andligt utvecklad ändå.

Prata inte med hat i munnen!