Uppenbarelser genom Heliga Birgitta

  • PsychoWard
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
4 år 3 månader sedan - 4 år 3 månader sedan #1219219 av PsychoWard
Uppenbarelser genom Heliga Birgitta skapades av PsychoWard
Hon ska ha skrivit ned flertalet böcker.

på följande server fanns det en hel del, och den som har ögon att se med ser, den som hör han hör.
för den som är intresserad av Jesus Kristus så studerar man förslagsvis snarare än fördömer.

BOK 1 - KAPITEL 1

Jag är himmelens och jordens Skapare, en person i gudomen med Fadern och den Helige Ande. Jag är den, som talade genom profeterna och patriarkerna och som de väntade. För deras längtans skull och enligt mitt löfte antog jag kött utan synd och begärelse, i det jag gick in i jungfruns sköte liksom den strålande solen genom den klaraste ädelsten. Ty liksom solen icke skadar glaset, när den tränger in därigenom, så förstördes icke jungfruns jungfrulighet, när jag antog mandom. Jag antog kött på så sätt, att jag icke lämnade gudomen. Och jag var icke desto mindre i gudomen med Fadern och den Helige Ande och styrde och uppfyllde allt, fastän jag var i jungfruns kved med min mandom. #SvenskaProfeter

Ty såsom strålglansen aldrig kan skiljas från elden, så har min gudom aldrig skilts ifrån min mandom, icke ens i döden. Sedan har jag velat, att denna från synd alldeles rena kropp för allas synder skulle sargas från hjässan till fotabjället och korsfästas. Den offras ännu dagligen på altaret, för att människan må älska mig desto mera och desto oftare erinra sig mina välgärningar. Nu är jag däremot helt glömd, försummad och föraktad. Jag är såsom en konung, som fördrivits från sitt eget rike och i vars ställe den uslaste rövare blivit korad och hedrad.

Jag har ju velat, att mitt herradöme skulle vara i människan, och över henne borde jag med rätta vara konung och herre, eftersom jag har skapat och återlöst henne. Nu har hon emellertid brutit och vanhelgat den tro, som hon lovat mig i dopet; hon har kränkt och föraktat mina lagar, som jag föreskrivit för henne. Hon älskar sin egen vilja och försmår att höra mig. Dessutom upphöjer hon den eländige rövaren, djävulen, över mig, och åt honom har hon givit sin tro. Denne är verkligen en rövare, ty genom att ingiva henne onda ting och giva henne falska löften rövar han till sig människans själ, vilken jag har återlöst med mitt blod.

Han rövar icke därför att han skulle vara mäktigare än jag - ty jag är så mäktig, att jag förmår allt med mitt ord, och så rättvis, att jag ej skulle göra det minsta emot rättvisan, även om alla helgon både mig. Men eftersom människan, utrustad med fri vilja, frivilligt försmår mina bud och ger sitt samtycke åt djävulen, så är det rättvist, att hon erfar hans tyranni. Ty denne djävulen, som skapats god av mig men föll genom sin onda vilja, är såsom min tjänare avsedd för de ondas straff. Men fastän jag nu är så föraktad, är jag likväl så barmhärtig, att de, som bedja om min barmhärtighet och ödmjuka sig, dem skall jag förlåta vad de begått och befria från den onde rövaren. De, som fortsätta att förakta mig, dem vill jag däremot hemsöka med min rättvisa, så att de, som lyssna, måste bäva, och de, som få röna den, måste säga: 'Ve oss, att vi någonsin retat majestätets Herre till vrede!'

Men du, min dotter, som jag utvalt åt mig och med vilken jag talar i min Ande, älska mig du av allt ditt hjärta, icke så som du älskar en son eller dotter eller släktingar utan mer än något annat i världen. Ty jag, som skapat dig, jag har icke skonat någon av mina lemmar från lidande för din skull. Och jag älskar ännu din själ så innerligt, att förr än jag ville sakna henne, så skulle jag ännu en gång, om det vore möjligt, låta mig korsfästas för henne. Efterlikna min ödmjukhet, ty jag, Ärans konung och änglarnas, kläddes i usla trasor, stod naken vid pelaren och hörde all skymf och smädelse med mina egna öron. Sätt även min vilja framför din vilja, ty min moder, din härskarinna, har från begynnelsen och till slutet endast velat det jag ville.

Om du gör detta, så skall ditt hjärta alltid vara i mitt hjärta och upptändas av min kärlek, såsom något torrt lätteligen upptändes av eld. Så skall din själ fyllas av mig, och jag skall vara i dig, så att allt timligt skall bli dig bittert och all köttslig åtrå till ett gift. Du skall vila i min gudoms arm, varest ingen köttslig åtrå finnes utan andens glädje och förnöjelse, varav den förtjusta själen berusas till det inre och till det yttre och fylles av fröjd, så att hon icke tänker på och ingenting annat begär än den glädje som hon har. Älska alltså mig allena, så skall du få allt vad du vill och hava överflöd. Månne det icke står skrivet, att änkans olja aldrig sinade, förrän Herren lät regn falla på jorden efter profetens ord? Jag är den sanne profeten. Om du tror mina ord och uppfyller dem, skola oljan, glädjen och jublet aldrig i evighet tryta för dig.»


www.prophecyfilm.com/swedish/hb/band1bok1/b1_b1_kap1.htm
Last edit: 4 år 3 månader sedan by PsychoWard.
Mer
4 år 3 månader sedan #1219230 av notwoodstock
Det var spännande att se - jag misstänker att mer och mer scannas och läggs upp.
  • PsychoWard
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
4 år 2 månader sedan #1226229 av PsychoWard
Svar från PsychoWard i ämnet Uppenbarelser genom Heliga Birgitta


KAPITEL 55

Jag är lik en mäktig herre, som byggde en stad och uppkallade den efter sig. Sedan byggde han ett slott i staden, och där voro många rum, avsedda till nyttiga ändamål. Sedan han byggt slottet och ordnat alla sina saker, delade han sitt folk i tre delar och sade: 'Mina vägar bära till fjärran trakter. Förbliven nu trogna och arbeten manligt till min ära. Jag har ju ordnat för eder nödtorft och eder föda, och I haven även domare till att döma eder och försvarare till att värna eder mot fiender. Jag har även utsett arbetare, som skola föda eder, giva mig tionde av sitt arbete och spara till min nytta och heder.' Sedan någon tid förflutit, glömdes emellertid stadens namn. Då sade domarna: 'Vår herre har rest till fjärran trakter. Låtom oss döma rätta domar och hålla rättvisa, så att vi icke må tadlas, när vår herre kommer tillbaka, utan kunna hembära heder och välsignelse.'

Försvararna sade: 'Vår herre litade på oss och lämnade försvaret av sitt hus åt oss. Låtom oss därför avhålla oss från överflöd i mat och dryck, så att vi ej bli odugliga till strid. Låtom oss även avhålla oss från omåttlig sömn, så att vi må vara på vår vakt och icke överrumplas. Må vi vara väl beväpnade och ständigt vaksamma, så att vi ej må befinnas oförberedda, när fiender komma. På oss hänger nämligen i högsta grad vår herres heder och vårt folks frälsning.' Arbetarna sade: 'Stor är vår herres ära och ärorik är hans belöning. Må vi därför arbeta tappert och icke blott erbjuda honom tiondedelen av vårt arbete utan även allt som blir över av vårt livsuppehälle. Vår lön skall bliva desto ärorikare, ju större han ser att vår kärlek är.'

Så gick åter en tid, och stadens och slottets herre blev bortglömd. Då sade domarna till varandra: 'Vår herre dröjer länge borta. Vi veta icke, om han återvänder eller ej. Låtom oss alltså döma efter vår egen vilja och göra vad som behagar oss.' Försvararna sade: 'Det är dumt av oss att arbeta, när vi icke veta, vad lön vi skola få. Må vi hellre ingå förbund med våra fiender och sova och dricka tillsammans med dem, ty vi bry oss icke om, vems fiender de ha varit.' Arbetarna sade: 'Varför spara vi vårt guld åt en annan, när vi icke veta vem som skall få det efter oss? Det är bättre att vi själva använda det och förfoga över det efter vårt behag. Vi skola giva tiondet åt domarna och göra dem vänligt stämda, så kunna vi sedan göra vad vi vilja.'

Jag är i sanning lik denne mäktige herre, ty jag byggde mig en stad - det är världen - och inrättade ett slott där - det är kyrkan. Världens namn var gudomlig vishet, ty av begynnelsen hade världen detta namn, att den var skapad i gudomlig vishet. Detta namn vördades av alla, och Gud lovades av sina skapade varelser i sin vishet och prisades underbart, men nu är stadens namn vanhedrat och förändrat, och ett nytt namn har uppkommit, vilket lyder: mänsklig vishet. Ty domarna, som fordom dömde i rättvisa och gudsfruktan, de ha nu gripits av övermod och lägga snaror för enfaldiga människor.

De önska vara vältaliga, på det att de må vinna människors lov, och de tala det som faller folk i smaken, på det att de måtte vinna ynnest. De fördraga stilla alla ord, på det att de må kallas goda och saktmodiga; de mottaga gåvor och förvränga den rätta domen. De äro visa för sin timliga nyttas och för sin egen viljas skull men stumma, när det gäller att lova mig. De trampa de enfaldiga under fötterna och bringa dem till tystnad.

De utsträcka sin vinningslystnad till alla och göra det rätta till falskt. Sådan vishet älskas numera, men min visdom är förgäten. - Kyrkans försvarare, som äro adelsmännen och riddarna, se mina ovänner och min Kyrkas angripare men låtsa ej om det; de höra deras smädande ord men bry sig ej om det; de varsebliva och lägga märke till mina buds angripares gärningar men bära det likväl tåligt.

De se, hur dessa dagligen begå alla dödssynder, som om de vore tillåtna, men de plågas ej därav utan sova och umgås med dem, ja de förbinda sig med ed vid deras sällskap. Arbetarna, d. v. s. hela allmogen, försmå mina bud och kvarhålla de gåvor och tionden, de skulle bringa mig. De erbjuda i stället gåvor åt sina domare och visa dem vördnad, på det att domarna måtte bliva välvilliga och gunstigt stämda emot dem. Sannerligen, jag kan djärvt säga, att min och min Kyrkas fruktans svärd är bortkastat i världen och penningpungen satt i dess ställe.»

www.prophecyfilm.com/swedish/hb/band1bok1/b1_b1_kap55.htm
  • PsychoWard
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
4 år 2 månader sedan #1227808 av PsychoWard
Svar från PsychoWard i ämnet Uppenbarelser genom Heliga Birgitta
Intressant är att det i texterna som Birgitta ska ha skrivit ned går att läsa om att hon rest land och rike runt och vart på möten med inflytelserika personer.

sen har vi historian om den Svenska lagen och det finns nog en del att uforska om här.
#sverigebilden #terrorsverige #polisstaten #sverigeshistoria #sverige #svpol


sv.wikipedia.org/wiki/Magnus_Erikssons_landslag


sv.wikipedia.org/wiki/Heliga_Birgitta