Jag sov med en vikingaring på mig inatt

Mer
4 år 2 månader sedan #1223572 av memphis
Stenyxor är ett mycket vanligt fynd och finns i många, mångas byrålådor. De är inte så känsliga så man behöver inte vara så försiktig som med metall. Museet skulle nog inte vara så intresserad av dem heller, eftersom det finns så mycket yxor funna.
Mer
4 år 2 månader sedan #1223573 av Geta
Ja, museerna har mängder med stenyxor. Har inte funderat på att lämna dem ifrån mig. Stenyxor var en sorts massproduktion. Alla ser likadana ut.
Mer
4 år 2 månader sedan #1223576 av memphis
Stenyxor och pilspetsar finns i sådana mängder att man kan gott behålla dem.
Mer
4 år 2 månader sedan #1223579 av Geta
Det roliga var att mamma hade gått en kurs om forntiden. Efter kursen tittade hon var hon gick. Då hittade hon flera stenyxor. De låg helt öppet i naturen.
Mer
4 år 2 månader sedan #1223581 av memphis
Om man inte vet exakt fyndplats sjunker fyndet värde ur vetenskaplig synpunkt. En krukskärva från någonstans i Skåne säger inte så mycket. Men samma krukskärva plus fyndplats kan ge ny information. Den kan t ex avslöja kontakter med andra samhällen. Men "lösfynd" som det heter, är fynd utan fyndplatsdata, och blir mindre användbart.
Mer
4 år 2 månader sedan #1223625 av Nissegossen

Fantasio skrev: Googla på Mellösahjulet. Hittades nära där mormor och morfar bodde.



sv.wikipedia.org/wiki/Mell%C3%B6sahjulet

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum