Jag sov med en vikingaring på mig inatt

Mer
4 år 2 månader sedan #1223403 av Geta
Det kan ha varit någon som gått med metalldetektor som hittat vikingaringen i jorden. Det är väl förbjudet.
Mer
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1223414 av memphis
Ja, det är ett brott mot fornminneslagen.

Om man hittar t ex en guldring så löser staten in smycket till guldpriset plus 10 %. De gör så för att folk ska lämna in guldet til dem, i stället för att föremålet smälts ned eller säljs på svarta marknaden.
Last edit: 4 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1223435 av Richard
Jag har en metalldetektor, som jag hade tillstånd att leta med. Men jag ritade på en karta var i Ängelholm jag ville använda den, men fick nej på de flesta intressanta platserna här i stan. Runt Luntertun ("Ängelholm" före 1516) fick jag inte leta, här finns många gamla vikingagravar o sånt. Jag fick nästan bara leta på stranden.

Men det finns mycket gamla vikingaprylar på t.ex. eBay;
www.ebay.com/b/Viking-Antiquities/162920/bn_2310838

Ska nog buda på fler grejer när jag får råd, det mesta är ju inte så dyrt.

memphis skrev: Det kan föra olycka med sig Richard, att bära så gamla smycken som kommer från en grav. Hur kulle du själv ställa dig till gravplundring om du låg med dina saker i en grav?

Det låter lite läskigt...

Men jo, jag skulle ju vilja behålla de föremål jag får med mig i graven... Men det är inte säkert att ringen hittats i en grav. Men nån har nog burit den för typ 1000 år sen...
Last edit: 4 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 2 månader sedan #1223438 av Geta
Det är likadant med bronsstatyer.De stjäls och smälts ner. Här i stan stals två statyer en natt för ett par år sedan.
Mer
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1223483 av Richard
Samma här i stan. Två statyer har stulits, den senare värderas till en miljon, men smälts troligen ner o säljs för några tusen;
www.hd.se/2019-08-17/daliga-utsikter-att...staty-som-stals-fran

Jag var nere i källaren o plockade upp metalldetektorn, satte i nya batterier, o jodå, den fungerar. Hittade manualen på nätet o satte mig in i det. Den är känslig o kan skilja på järnmetall o andra metaller, så som guld, silver, koppar, zink o aluminium.

Men, när jag skulle börja kolla lite på var man kan söka med den så blev det tråkigt... Jag frågade först i en grupp på Facebook om Ängelholm, om var man får tänkas kunna få leta.

Som privatperson får du inte heller tillstånd att söka efter fornfynd dvs. föremål som är äldre än 1850.

www.detektorist.se/metalldetektor-tillstand/

Sen såg jag att det kostar 870 kr att ansöka om tillstånd nu. Förr var det gratis.
www.lansstyrelsen.se/skane/samhalle/kult...jo/metallsokare.html
Last edit: 4 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1223490 av Nissegossen

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 2 månader sedan by Nissegossen.