Är en homosexuell man verkligen Välkommen i svenska kyrkan?

Mer
4 år 2 månader sedan #1229599 av Lelle
Är en homosexuell man verkligen Välkommen i svenska kyrkan?

Vad vet ni?
Mer
4 år 2 månader sedan #1229600 av Geta
Jo, de flesta prästerna välkomnar homosexuella men det finns präster som inte vill viga samkönade par.
Mer
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1229602 av Lelle
Okej. ska jag tolka det som: "systemet kan välkomna" men ibland kan det finnas enskilda fall med personer

eller är det alltid hos prästen, vilka som välkomnar och inte, men systemet är inte för de?

skulle vara intressant och se hur kristna kan argumentera för homosexuella för av vad jag vet finns det motvändningar mot de i bibeln

jag läste i bibeln idag, och i första kapitlet redan.

detta stod nästan i början: " 27Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem. 28Gud välsignade dem och sade till dem: ”Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er. Härska över havets fiskar och himlens fåglar och över alla djur som myllrar på jorden.”

Det: "Var fruktsamma och föröka er"

Homosexuella förökar sig inte ju men det är guds krav
Last edit: 4 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 2 månader sedan #1229606 av Cosmos
Vad jag vet så välkomnar de stora kyrkorna, åtminstone rent stadgeenligt, homosexuella. Pingstkyrkan är jag osäker på och sekter som Jehovas Vittnen och Mormonkyrkan kan också acceptera homosexualitet på papperet men bara om man inte lever ut det vilket väl kan tolka som ett förbud.
Mer
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1229608 av Lelle
Det nämns igen, dessutom! i mos 9, rätt tidigt i bibeln:

Guds förbund med Noa
91Gud välsignade Noa och hans söner och sade till dem: ”Var fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden. 2Alla markens djur och alla himlens fåglar skall känna skräck och fruktan för er. Över dem och över allt som krälar på jorden och över alla fiskar i havet ger jag er makt. 3Allt som lever och rör sig skall vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna. 4Men kött som har liv, det vill säga blod, i sig får ni inte äta. 5Och för ert eget blod skall jag kräva vedergällning. Jag skall utkräva den av varje djur, och av varje människa skall jag kräva vedergällning, om hon dödar en annan människa.

6Den som utgjuter människoblod,
hans blod skall utgjutas av människor,
ty Gud gjorde människan till sin avbild.
7Var fruktsamma och föröka er,
bli en myllrande mängd på jorden
och härska över den.”

Vet ni vad: jag tolkar kristendomen som ett sätt för att samhällen skulle överleva.

Det är min slutsats...
Last edit: 4 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 2 månader sedan #1229611 av Geta
På den tiden som Bibeln skrevs var inte jordens befolkning så stor. Då kunde man uppmana folk att föröka sig. Idag är det en annan sak. Jordens befolkning är mycket större.