Troende människor är lyckligare (Dagen)

Mer
4 år 1 månad sedan #1231928 av Geta
Intervju med professorn på Handels som ser ut som Jesus.

www.dagen.se/livsstil/professorn-micael-...lyckligare-1.1667605
Mer
4 år 1 månad sedan #1234172 av Melody
Tror att det absolut hjälper att ha en positiv syn på livet och Gud som bas i livet. Problem uppstår när man blir för fixerad, trångsynt och allmänt weird i samband med tro.
Mer
Mer
4 år 1 månad sedan - 4 år 1 månad sedan #1236919 av sodergardfia
Är man frisk i grunden tror jag absolut att man blir lyckligare om man är troende. Men de/vi som har kemiska problem i hjärnan som orsakar olika sjukdomar har nog svårt att bli lyckliga på samma vis. Jag är absolut ingen lycklig människa i allmänhet . Min sjukdom gör mig periodvis förtvivlad och djupt deprimerad. Det kommer i skov efter skov efter skov ...
Men min tro ger mig hopp och en anledning att leva, plus trygghet, så visst är den positiv även för mig.
Men när man tycker att Gud ger uppmaningar om t ex vilken apelsin man ska välja eller åt vilket håll man ska gå är det jobbigt. Men det beror ju inte på tron, det är sjukdomen som tar på sig tron som en mask ! Och jag har lärt mig att verklighetspröva: bryr sig Gud om vilken apelsin jag tar? Är tanken från Helige Anden om den gör dig nervös och tvångsmässig? Har detta stöd i Skrifterna? och så vidare.
Last edit: 4 år 1 månad sedan by sodergardfia.
Mer
4 år 1 månad sedan #1236951 av IngeF
Er ikke så sikker på at ønsketenkning er positivt.