Ett moraliskt dilemma

  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
4 år 1 vecka sedan #1237946 av Cosmos
Jag brukar inte berömma mig för det, men jag har ett stort samvete. Alltså även ute i det moraliskt tveksamma träsket. Jag kan rättfärdiga en dålig handling från min sida genom att hävda att det var till det bästa för mig.

Som nu när jag fick en lön för ett arbete jag inte har utfört. Ett belopp på 1.100 kr dök upp på mitt konto utan att jag är berättigad till det. Det jag gjorde var att jag behöll pengarna med motivet att jag behövde dem nu när jag bara kommer att få en ålderspension som inte ens täcker min hyra. Det enda som bekymrar mig är risken för upptäckt och vad som händer då.

Vad skulle ni ha gjort?
Mer
4 år 1 vecka sedan #1237952 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Ett moraliskt dilemma
Jag skulle försöka kontakta och lämna tillbaka. Skulle inte ha samvete till annat.
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
4 år 1 vecka sedan #1237955 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Ett moraliskt dilemma
Mitt rymliga samvete säger att jag inte har råd...
Mer
4 år 1 vecka sedan #1237960 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Ett moraliskt dilemma
Ta pengarna, tycker jag.
Mer
4 år 1 vecka sedan #1237988 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Ett moraliskt dilemma
Nej, kolla - dom kanske var till dig.
Mer
4 år 1 vecka sedan - 4 år 1 vecka sedan #1238004 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Ett moraliskt dilemma
Cosmos,

Vad tror du själv, om du saknar 1100 kr på ditt lönekonto, helt givet vill du ha dem., Företaget går igenom vart pengarna har gått, resultat du blir enligt lag skyldig att betala tillbaks dem, se dem som ett lån eller spara 1100kr på kontot, banken drar dem innan nästa gång du får pengar. Då får du den summan mindre. Tur det inte var en mille...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 1 vecka sedan by Admin1.