Hitta på egen religion?

Mer
3 år 10 månader sedan #1254044 av Richard
Jag hittade en intressant länk i bönetråden; sv.wikipedia.org/wiki/Synkretism

Jag har länge varit ateist, men nu börjar jag mer o mer tänka på annat. Tänker på hur "gud" tänkte när han skapade katter o liknande... Jag vet inte riktigt vad min religion ska heta, o vilka som ska vara "helgon", "profeter" o förebilder... Inte heller om det ska vara en monoteism eller polyteism. Eller om det ens ska finnas en gud! Det ska i.a.f. inte finnas några bönetvång, eller nått annat obligatoriskt handlande i den. Handleism kanske!? Jag har nämligen ett litet lustigt efternamn...

Men jag själv ska inte ses som en profet eller gud för andra än mig själv, då jag kommer att ta en hel del från LaVey's satanism, där man själv är sin egen gud!
Mer
3 år 10 månader sedan #1254052 av Vittrad
Svar från Vittrad i ämnet Hitta på egen religion?
Det här får mig osökt att tänka på tron på "det flygande spagettimonstret" och snubben som kämpade för att få ha ett durkslag över huvudet på sitt körkortsfoto av religiösa skäl. Shoot, säger jag. Den stora frågan är vilken festlig huvudbonad som ska vara signifikant för just Handleism?
Mer
3 år 10 månader sedan #1254053 av 1Dave
Svar från 1Dave i ämnet Hitta på egen religion?
Röstar på turban.

/Dave
Mer
3 år 10 månader sedan #1254070 av memphis
Svar från memphis i ämnet Hitta på egen religion?
Det vore roligt med en religion som hävdar en tro på att människan bör leva sitt liv naken. Se hur det mottogs av samhället, om det blev ok att gå naken pg a religiösa skäl?
Mer
3 år 10 månader sedan #1254086 av Richard
Svar från Richard i ämnet Hitta på egen religion?
Jo, synnerligen intressant, men jag tror inte det ska ingå någon särskild huvudbonad. Om det ska finnas någon gud, så ligger de tre nornorna till som bäst, de tre ödesgudinnorna, Urðr, Verðandi och Skuld. En som spinner för det förflutna, en som spinner just nu, o den tredje spinner framtiden!
sv.wikipedia.org/wiki/Nornor

Annars inget särskilt gemensamt med asatron. Men samtidigt är det viktigt att tro på vetenskapen, partikelfysiken, vetenskaplig kosmologi och evolutionen, även om det är nornor som styr den! Sen kan man hitta på symboler, t.ex. att katter är heliga från den egyptiska mytologin o liknande.

Att vara påklädd är ett påhitt från bibeln, gamla testamentet,

1 Mos 2:
2:25: Både mannen och kvinnan var nakna, och de kände ingen blygsel inför varandra.

1 Mos 3:
3:6: Kvinnan såg att trädet var gott att äta av: det var en fröjd för ögat och ett härligt träd, eftersom det skänkte vishet. Och hon tog av frukten och åt. Hon gav också till sin man, som var med henne, och han åt.

3:7: Då öppnades deras ögon, och de såg att de var nakna. Och de fäste ihop fikonlöv och band dem kring höfterna.

Det var alltså satan, ormen, som skänkte de "visdom" om att vara nakna! Man ska få vara naken var o när man vill i min religion! Jag har varit på nudiststrand här i Ängelholm o ett par gånger på sexklubb där alla är nakna, o ser inget fel med det! Det är alltså satans fel att bära kläder! Jag går ofta naken hemma...

Nu ska jag läsa på mer o sno, saker från olika -ismer!
Mer
3 år 10 månader sedan - 3 år 10 månader sedan #1254100 av Richard
Svar från Richard i ämnet Hitta på egen religion?
Nu har jag kommit en bit på min egna religion!


Handlerism

Allmänt
-Handlerism är mer en filosofi än en religion. Envar är sin egen symboliska gud, från och med det man föds tills man dör!
-I och med att man föds, tilldelas man ett unikt medvetande som ska genomlidas tills man dör! När döden inträffar, kan anhöriga ta farväl genom valfri ceremoni. Vi tror inte på reinkarnation.
-Ens egen födelsedag är den största högtiden!
-Vi tror på vetenskapen, partikelfysiken, vetenskaplig kosmologi, genetiken och evolutionen, till så långt som vi vetenskapligt kan förklara!
-Vi tror på läkekonsten för kropp och själ! Droger är alltså tillåtna för att utforska sitt medvetande eller stärka sin kropp!

Från asatron
-Symboliskt tror vi på de tre nornorna från den fornnordiska mytologin, Urðr, Verðandi och Skuld, för det som hänt, det som händer och vad som ska komma att hända!

Från judendom
-Kabbala, mystiken bör användas med försiktighet. Det vi inte har vetenskapliga belägg för kan vara farligt att utforska, så väl på egen hand, eller på CERN.

Från islam
-Trosbekännelsen, man bör svära en trosbekännelse innan man på riktigt kan bekänna sig till Handlerism.

Från hinduismen
-Brahma är namnet för världssjälen, universum, dig o ditt medvetande! Nått måste det kallas, så varför inte Brahma!?

Från satanism
-När du är i någon annans territorium, visa denne respekt eller var inte där alls!
-Om en gäst i ditt territorium provocerar dig, behandla honom grymt och utan nåd!
-Gör inga sexuella närmanden, om du inte har fått tydliga parningssignaler!
-Ta inte det som inte tillhör dig, såvida det inte är en börda för personen, och han bönar och ber om undsättning!
-Mörda inte icke-mänskliga djur, såvida de inte attackerar eller att du behöver dem som föda!
-Skada inte små barn!
-Vid gående i öppet territorium, stör ingen. Om någon stör dig, be honom att sluta. Gör han inte det, förgör honom!

Påhittat (symboliskt)
-Envar har rätt att gå utan kläder om han eller hon vill, var som helst, och när som helst!
-Katter är symboliskt heliga! Katter kan dyrkas vid ritualer, som en symbol för ”högre vetande”!
-Stark mat är symboliskt heligt! Ju starkare du äter, ”desto värdigare är du” (med undantag)! Stark mat används vid ritualer! Kan du inte äta stark mat så är detta helt ok. Man har givetvis rätt att avstå frivilliga eller påtvingade plågor. Man kan bli värdig ändå!
Last edit: 3 år 10 månader sedan by Richard.