Mysticism

Mer
3 år 9 månader sedan - 3 år 9 månader sedan #1267510 av Richard
Mysticism skapades av Richard
Jag har blivit väldigt intresserad av mysticism nu.

Det har jag väl i.o.f. alltid varit, men har börjat läsa på mycket nu de senaste veckorna. Det är för mycket att läsa om man ska lära sig allt, men har börjat med Bibeln. Läser delar av den, är inne på femte moseboken. Gamla testamentet är ju Tanach, den judiska bibeln, och som även ingår i islam. Sen bör man läsa grunderna för bl.a. hinduismen, buddismen samt om lite mindre religioner som voodoo, sikhism och konfucianismen. Samt nordisk mytologi och forntida egyptisk mytologi. Finns hur mycket som helst.

Gnosticism, kabbala o sufism kallas mysticismen inom kristendom, judendom och islam. Det är typ sånt jag tycker är intressant. Gärna med lite "mörka" inslag. Men det är lite synd att jag är totalateist, hade man varit troende, oavsett religion hade det nog varit mycket mer spännande! Även typ koptiska inslag, så som t.ex. Thomas-evangeliet är intressant.

Sen läser jag om kända mystiker, som Aleister Crowley, hemliga ordersällskap o liknande. Jag har en massa skrifter från typ 1500-talet om hur man framkallar demoner o sånt. De ska jag läsa sen o den satanistiska bibeln hart jag redan läst.

Någon mer som är intresserad av sånt? Vad har ni för tips att läsa? Vad tycker ni är mest intressant?

Här är en bra sida att börja med;
www.sacred-texts.com/
Last edit: 3 år 9 månader sedan by Richard.
Mer
3 år 9 månader sedan #1267512 av Geta
Svar från Geta i ämnet Mysticism
Nu skulle jag skriva ett sms till min syster. Ett väldigt mystiskt meddelande kom upp på displayen?
Mer
3 år 9 månader sedan #1267513 av Skellington
Svar från Skellington i ämnet Mysticism
Richard, har du läst Eckhart von Hochheim, aka Meister Eckhart?
Mer
3 år 9 månader sedan #1267514 av Richard
Svar från Richard i ämnet Mysticism
Nä, inte ännu, men jag känner till namnet.
Mer
3 år 9 månader sedan #1267517 av Skellington
Svar från Skellington i ämnet Mysticism
Kan ge dig många tips, är en mystiker själv. Gnostiker/Sufier.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
3 år 9 månader sedan #1267521 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Mysticism
Mysticism är lika med sammanträffanden, att en eller flera omständigheter dyker upp någonstans men främst för mig från teven, att bilder jag skickat in kan associeras till en nyhet, är för mig en gåta! Man blir ju dumförklarad när det förklarar för mig varför sakerna dyker lite överraskande, det är svårt att begripa varför upprepningar i scenariot sker?

Vars är världen på väg?