Hur tar man hand om det andliga?

  • Josa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
3 år 8 månader sedan #1269034 av Josa
Jag chattade nyss med en präst som skrev att det var viktigt att förutom det psykiska ta hand om kroppen och anden också. Hur tar man egentligen hand om anden? Vad menade prästen? Hur tar ni hand om ert andliga?
Mer
3 år 8 månader sedan #1269038 av MsTibbs
Man kan gå i kyrkan, be, gå i naturen och se på allt Gud skapat, läsa bibeln, kanske om man kan hjälpa till som volountär
Mer
3 år 8 månader sedan - 3 år 8 månader sedan #1269053 av Inwatto
Ja, be en bön varje dag är nog bra. Har man inte läst Bibeln, kan man läsa ett kapitel om dagen, helst bara Nya Testamentet, för det Gamla är inte aktuellt längre. I om att Jesus kom hit, så har vi ett nytt förbund med Gud.

Sedan bör man tona ner det andliga om man är i ett psykotiskt skov. Gud kan vänta. Det kan vara bra att lägga andliga frågor åt sidan och fokusera på att äta och sova. När man sedan mår bättre igen, kan man ta fram Bibeln.

Det andliga ska inte styra, det har vi som lever företräde att göra. Det bör man tänka på. Det är inte vad änglarna vill som är det viktiga, de räknas som döda, utan det är vad vi levande säger och gör som räknas.

Prata inte med hat i munnen!
Last edit: 3 år 8 månader sedan by Inwatto. Orsak: Tillagt ett stycke
Mer
3 år 8 månader sedan - 3 år 8 månader sedan #1269080 av Nissegossen
varför leten i efter levande bland de döda? De som är döda, de är inte levande. och inte längre inte i kroppen.

jag kan endast säga att när kroppen ligger där är det endast ett stycke kött och liv? Det är likmaskarna som är enda som är liv i

Gud är ande, liv och vatten och Jesus säger det som är, att vi skall bli födda på nytt av ande och vatten, ty det är kraft och liv. Nu bryr jag mig inte om att ha Bibeln i knäet utan skriver vad minnet säger. Så jag kan ha svårt att hitta vad jag sagt om bibeln. Detta för de kan bli snarstuckna bara för att jag yttrat mig om bibeln

Josa, jag har en kontakt person och han kommer till mig, just nu har han semester till Augusti men han kommer varje tisdag. Han råkar vara präst och även haft uppdrag inne i fängelser och pratat med fångar
Han har varit mycket bussig mot mig. Vad han han sagt om mig som person skriver jag inte det vore skryt

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 3 år 8 månader sedan by Admin1.
  • Josa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
3 år 8 månader sedan - 3 år 8 månader sedan #1269139 av Josa
Svar från Josa i ämnet Hur tar man hand om det andliga?
Tack för era tips!

Jag tar till mig bönen och att vara ute i naturen och se på allt det vackra. Och att försöka hjälpa andra. Jag ska också försöka komma ihåg att låta min vilja vara viktigare än änglars vilja för mig.

Jag har läst bibeln men har så svårt att närma mig den kristna tron. Kanske har jag en annan tro. Jag tror att vi människor är en del av naturen, tron på allas lika värde och att vi alla i vårt inre är en och samma. Jag tror inte på en individuell själ idag. Den känns som en del av egot.

Jag tror inte att Jesus var Gud. Jag tror inte på buddismens karma. Karmalagen känns som skapad av människor tycker jag.

Vad fint att du har en präst som kommer hem till dig och samtalar varje vecka Nissegossen.

Jag funderar jätte mycket över tro, vad en människa är och vad som händer efter döden. Det hänger troligtvis ihop med alla andliga/psykotiska upplevelser. Hela min värld blev som upplöst när jag började känna saker i min kropp, se syner och höra röster. Jag försöker nog hitta mark att stå på igen. Bygga upp världen runtikring.

Jag kommer ofta tillbaka till att svaret ligger i det enkla.

Det känns som att mina upplevelser av Gud och änglar hänger ihop med att jag ser mig som separat från allting. Jag tror idag inte riktigt på att det är det som är målet.
Last edit: 3 år 8 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 8 månader sedan #1269146 av Geta
Det var så intressant sommarprat idag i P1. Hon är präst men det var inte så religiöst.

sverigesradio.se/sida/avsnitt/1518796?programid=2071