Rikedom?

  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
3 år 7 månader sedan #1282900 av Cosmos
Rikedom? skapades av Cosmos
Vad är ett förhållande till rikedom i allmänhet och rika personer i synnerhet? T o m snuskigt rika. Rikedom handlar om växt på olika sätt. Tillväxt, BNP, storindustri, konsumtion och politisk influens.

När är man rik på sin inkomst?
Praktiskt sett väldigt sällan. Löner och lönespridning är i princip låga trots alla rykten om massor av miljonärer. Akademiker är sorgligt underbetalda i Sverige. Åk till Tyskland, åk till England om du vill tjäna pengar hämningslöst utan avundsjukans bojor.

Rikedom och rika väcker ofta ont blod hos svenska arbetare främst. Man gör sig löjlig inför vissa akademiska yrken, t ex psykolog och alltför ofta manifesterar sitt förakt genom nedlåtande kommentarer och attityd genom sina hatobjekt.

Har märkt ibland, främst bland missbrukare, att om jag berättar om min utbildning så tystnar de och hälsar inte längre. WT. Om jag hade pengar vore det dubbelt värre.
Mer
3 år 7 månader sedan - 3 år 7 månader sedan #1282917 av Geta
Svar från Geta i ämnet Rikedom?
Retar mig varken på rika personer eller akademiker.

Jag kan reta mig på vänstern som påstår att de är företrädare för arbetarklassen.
Last edit: 3 år 7 månader sedan by Geta.
Mer
3 år 7 månader sedan #1282938 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Rikedom?
Jag är rik. På liv. Ibland är jag fattig på liv, det är jag när jag är utmattad och har självmordstankar. Rik monetärt är jag inte. Jag känner flera stycken som tjänar över 50 000 kr i månaden, Karin Tegmark Wisell är en.
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 7 månader sedan - 3 år 7 månader sedan #1282953 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Rikedom?
Rika lever i överflöd. Fattiga överlever inte ens. Miljontals barn dör i svält. Tex direktören på SJ har så mycket pengar att välfärden skulle blomstra om han ville dela med sig och han skulle kunna fortfarande leva rikt som ett troll. Alltså överflöd! Och Sveriges välfärd skulle blomstra.
Last edit: 3 år 7 månader sedan by Pimed.
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
3 år 7 månader sedan #1282960 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Rikedom?
Rikedomar sägs vara ojämlikt mot de som inget har. Jag tycker inte det. Att en krösus i Djursholm tjänar mycket pengar innebär inte att jag får det sämre. Det är en fråga om lite perspektiv.
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 7 månader sedan - 3 år 7 månader sedan #1282982 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Rikedom?
Dom som jobbar och är fattiga och får snål pension. Är slavar under det ekonomiska systemet så på ett sätt får det oss i livet sämre. Medans ett vissa direktörer och affärsmän får alla pengar och det är ojämlikt. Utan sina slavar skulle dom inte bli rika som troll. Till och med en hönshjärna förstår det.
Last edit: 3 år 7 månader sedan by Pimed.