Dödshjälp?

  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
3 år 6 månader sedan #1284115 av Cosmos
Dödshjälp? skapades av Cosmos
På sistone har det duggat tätt med rapporter om hur människor vill avsluta sina liv i förtid. Just nu pågår Människor och Tro på radio där man diskuterar dödshjälp. Tyckte programmet var ytligt och ovärdigt dessa enorma svårigheter som ämnet förtjänar.

Kan man bara svara ja eller nej på frågan om dödshjälp? Nej. Redan nu ges dödshjälp i form av hospice och dränering av liv på äldreboenden. Men då handlar det om passiv dödshjälp. Aktiv dödshjälp skiljer sig inte speciellt mycket från passiv som man kan tro.

Min pappa blev på bara två år ett vårdpaket och flyttades till ett kommunalt vårdboende när vanlig sjukvård inget kunde göra. Han fick där diagnosen Senil chorea, d v s Huntingtons sjukdom (gissa vad jag känner för det). Vi fick lite kontakt med honom när han var vaken men han var helt snurrig. Men till slut låg han bara och gapade. Han fick Haldol bl a och frågan är hur mycket det spelade roll för hans förvirring.

Han låg så där några veckor sedan beslutade sjukvårdspersonalen (!) att ta bort droppet och skjutsade in honom i sköljrummet där han inte kunde störa andra boenden. Min mamma sade åt dem att återinsätta droppet men de menade att "det gjorde oont på honom" och det hela fortsatte tills en natt då han dog ensam och i ett sköljrum.

Jag tycker inte man ska ta livet av folk oavsett vad det kallas. Alla har rätt till att leva tills man dör. De som predikar om aktiv dödshjälp tycks göra det för att döden blir "snyggare" så. Det ska se bra ut i protokollet och anhöriga besparas från att se dödens egentliga ansikte. Aktiv dödshjälp leder till ett sluttande plan där det går att avsluta en människas liv av fler än en orsak. Bespara anhöriga? Ett sätt att begå självmord p g a en depression och psykos. Känslor av livsleda och att man inte längre tror att man kan skapa sig ett bättre liv?
Mer
3 år 6 månader sedan #1284122 av Geta
Svar från Geta i ämnet Dödshjälp?
Läkare ska vara särskilt rädda för att dö, för de vet hur det går till i sjukvården. Det är väl läkaren Barbro Westerholm som är äldsta riksdagsledamöten och liberal som flaggar för dödshjälp.
Läkaren Claes Hultling som bröt ryggen i en dykolycka och som är förlamad efter det vill inte ha dödshjälp.
I Nederländerna kan unga personer som mår dåligt psykiskt få dödshjälp. Hur många av oss med schizofreni hade inte tackat ja till dödshjälp i början av vår sjukdom, men det kan ju vända senare i livet.
Mer
3 år 6 månader sedan #1284125 av memphis
Svar från memphis i ämnet Dödshjälp?
Min farmor blev också utsatt för passiv dödshjälp. Vätskedroppet togs bort och hon tröstade ihjäl. Kan inte ha varit ett bra sätt att dö på tycker jag.
Mer
3 år 6 månader sedan - 3 år 6 månader sedan #1284140 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Dödshjälp?
Lika laddad fråga som abort. Svårt ge ett svar som gäller i alla situationer, men det måste finnas ett regelverk. Tur jag inte är politiker.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 3 år 6 månader sedan by Zoidar.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
3 år 6 månader sedan #1284144 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Dödshjälp?
Palliativ vård går ut på att ge smärtlindring in i det sista, men aktiv dödshjälp vore väl att föredra när man blir ett vårdpaket och kan ligga länge i väntan på döden. Hjärndöd är väl det begrepp som används när man avslutar vårdinsatser, tidigare var det hjärtat men nu har de så avancerade operationsmetoder att man kan uppehålla ett liv.

Jag tycker det är taskigt att aktiv dödshjälp inte kan användas för att bespara främst anhöriga ett långt lidande i värsta fall. Men rent filosofiskt så är ett levande liv att föredra framför en sjukdom där man vet att döden blir mycket plågsam trots smärtlindring. Jag tycker det är rätt att satsa på liv, om det finns drägliga förutsättningar för ett hållbart liv med vissa insatser från samhället.

Vars är världen på väg?
Mer
3 år 6 månader sedan #1284145 av Geta
Svar från Geta i ämnet Dödshjälp?
Vid hjärndöd vill man gärna ta till vara organ innan personen dör.