Andlig mat

Mer
17 år 2 månader sedan #64481 av Inwatto
Andlig mat skapades av Inwatto
Kan man tala om mat för själen också? Inte bara vad man äter för kroppens behov utan vad för budskap man läser eller ser på TV. Kan man bli sjuk av att se deppiga serier?

När TVserien "V" sändes för 20+ år sedan blev jag sjuk flera gånger efter att ha sett ett avsnitt. Det gick helt enkelt inte för mig att se den serien. Exakt vad det var som gjorde att jag spårade ur vet jag inte.

Numera är det mode med demoner på TV. Får vi ett samhälle som går tillbaka till att tro på demoner? Eller tycker man att de är mysiga att se på TV och återgår sedan till sin vardag utan att ta skada? Vad tror du?

Prata inte med hat i munnen!
Mer
17 år 2 månader sedan #64482 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Andlig mat
Inwatto! Jag tror ju man blir vad man äter vad gäller det andliga! Det sägs ju att ur människan, så är det, det som kommer ur munnen som förorenar människan! Om det säger Jesus; Det som kommer ut ur munnen skall ni inte äta igen! För så gör bara hundar!

Kan också säga att munnen talar om vad hjärtat är fylld av och där i människans hjärta är inte den kärlek man kan förvänta sig, utan hjärtat står för allt orent hos människan!

Vi skall däremot äta varje ord som utgår ifrån Guds mun!

Jag tror ju, att vi inte mår bra av, att se för mycket våld och annat som så mycket handlar om på TV och i många tidningar, framför allt filmer och andra media budskap!

Brukar ofta blunda, Ja, faktiskt! När det kommer otäcka scener på TV! Detta för jag vill inte ha minnena! Detta för att de spökar en lång tid efteråt i mitt sinne!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 2 månader sedan #64483 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Andlig mat
Jag tror ju jag skall gå och drömma rent absurda drömmar som vanligt! Natti, Natti! :rolleyes:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 2 månader sedan #64484 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Andlig mat
Ja, drömmarna är svåra att skydda sig mot. De tar upp saker man går och grunnar på. Har ett TV-program startat mörka funderingar, så nog handlar drömmarna om något liknande.

Nu ska jag också se vad för absurda drömmar det blir inatt... GoNatti!

Prata inte med hat i munnen!
Mer
17 år 2 månader sedan #64558 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Andlig mat
Jag tror att deppiga serier kan ha en klart negativ effekt på ens mående. Jag märker att när jag själv mår lite sämre är jag känsligare för påverkan av kriminalreportage eller reportage om Förintelsen. När jag mår riktigt bra, så har jag inga problem. Jag har mest problem när jag skall lägga mig och jag lgger och tänker på grymheterna i programmet, som jag nyss sett.