Var bibelns profeter psykotiska?

Mer
16 år 9 månader sedan #77871 av iatros
Admin1,

Håller med dig till 100%
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 9 månader sedan #77878 av Jocke
Personer med schizofreni håller jämna steg med sina rivaler en ganska lång stund, innan det övergår i osäkerhet. Dem flesta av oss är i snitt sympatiska, men vi närmar oss inte djupet på ett tryggt sätt! Vi nästan drunknar i vår iver att vara alla till lags. Därför tror jag snarare att jesus var maniskt. I sin övertygelse att han var frälsaren!

Jag kan bli vän med vem som helst, utom sådana som tänker i egen hög person. Jag tror Jesus var en ganska självupptagen människa? Gud ändå, låt oss slippa dessa urgamla reliker som har härskat över vår jord så länge.

Jesus är definitivt en relik! Vi måste snarare söka en ting som kan motsvara våra önskemål på ett modernt sätt. Jämlikhet broder/systerskap och kärlek. Men jag hoppas att schizofrenin i framtiden kommer att sakna religiös klang, detta därför att den urholkar ens mänsklighet.

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 9 månader sedan #77880 av Inwatto
Intressant frågeställning om Bibelns profeter var psykotiska! De hade ju en annan verklighetsuppfattning som såg änglar och Gud i sin omgivning. Men, jag tror att trots det var de verklighetsnära i det mesta och inte handikappade av sin avvikande tro. Dock blev de första kristna dödade av sin samtid, vilket är något handikappande att bli.

Jag tror inte heller Jesus hade schizofreni eller storhetsvansinne. Men, hans tal om att vara Guds son är ju svårt för andra att döma rätt, de flesta som sagt så hade haft fel. Inte ens de skriftlärda på den tiden kunde förstå hur han kunde handskas med andar så skickligt som han gjorde. Han måste ha haft en annan möjlighet att se och känna andar än en vanlig människa idag.

Hur han sedan bar sig åt för att gå på vatten eller göra vin av vatten i krus är en gåta. Hans andliga bedrifter är lättare att se att de är genomförbara än de fysikaliska avvikelser som måste till för att bokstavligen göra de under som det står om i Bibeln. Kanske är det författarna som skarvat för att göra en udda människa mer intressant. Dock tycker jag inte författarna porträtterat profeterna som psykotiska med rabblande, affekterat tal. Tvärtom har t ex Jesus en väldigt ödmjuk ton trots att texten inte är ödmjuk. Nej, jag tror inte profeterna var psykiskt sjuka. De hade kanske fått en påse piller med sig hem om de besökt psykakuten idag, men det får ju alla.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
16 år 9 månader sedan #77884 av Nissegossen
Jasus själv förnekade ju att han var sjuk!

Detta faktum att de som är utsatta för att bli behandlade som psykiskt sjuka idag har ju inte samma pondus, de saknar ju sjukdomsinsikt... :rolleyes:

Moment 22...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 9 månader sedan #77889 av Skötaren
Intressant tråd tycker jag, som är pingstvän!

Att endast tro sig stå i kontakt med gud räcker inte på långa vägar för att ställa en psykosdiagnos

Min gamla ÖL sade vid en rond ungefär såhär om en pat som trodde sig vara speciellt utvald av Jesus:
- Jaja, ännu anses det inte psykotiskt att vara troende...

Markus Evangelium 3 kap 19-21 versen

Detta nedan skriver jag fritt ur minnet, rätta mig om jag har fel!


Mark 3:21
P
Hans anhöriga fick höra det och gav sig i väg för att ta hand om honom; de menade att han var från sina sinnen.
Hämtat från <!-- w --> www.bibeln.se <!-- w -->