Skrivas ut för att bli sämre!

  • Lina
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 1 månad sedan #494 av Lina
Hej!

Tänkte bara fråga vad ni anser om psykiatrivården idag!? Min pappa är schizoaffektiv och mår för tillfället rent utsagt skit! Han har legat inne under en längre tid men har inte blivit speciellt bättre och nu vill han dessutom hem. Min mamma bävar för hans hemkomst. Han vårdas frivilligt men läkaren tycker att han ska stanna kvar på sjukhuset. Jag vill också det. Man kan ju inte tvinga honom att stanna men är det inte konstigt att, då han inte inser att han är sjuk själv, inte kan "tvingas" att stanna kvar?

/Lina
Mer
20 år 1 månad sedan #496 av Admin1
Hej!

Det flesta är inte medvetna om det, men i Sverige finns större möjligheter att få tvångsvård än i andra västeuropeiska länder. Stora skillnader i tvångsvård finns mellan olika europeiska länder med 20-faldiga skillnader. Jag misstänker att Sverige ligger i topp.

En trend som kommer att vara påtaglig åren framöver är att vård på sjukhus kommer att ersättas av att vårdpersonal gör hembesök istället dvs hemvård. Små vårdavdelningar med några sängplatser kommer att finnas utanför sjukhusen och närmare patienterna för de som tillfälligt mår sämre.

Det stora problemet idag är att sjukhusvården och vården inte ger tillräcklig effekt. Behandlingar med effekt som kognitiv beteendeterapi, patientutbildning, familjeintervention, socialträning, sysselsättning mm används inte till alla eller knappast alls.

Anhöriga som är negativa, fientliga och överbeskyddande kan förvärra och utlösa återfall. Det är viktigt för anhöriga att uppträda på rätt sätt.

Det finns en bok på engelska som heter I'm not sick I don't need help av Xavier Amador. Du kan kanske låna den på biblioteket. Om den inte finns där kan de låna den från ett annat bibliotek genom s.k fjärrlån. Boken handlar om hur man övertalar en anhörig att söka psykiatrisk vård.

Hoppas det går bra!

Admin