Röntgen

  • Anhörig
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 11 månader sedan #1099 av Anhörig
Röntgen skapades av Anhörig
Hej igen,
nu ska min dotter på två olika röntgen direkt efter varandra, först datortomografi samt en kontraströntgen. Är detta förfaringssätt det "normala" vid sådana här tillfällen ??
Och Nitrazepam har byts ut till Stilnockt, kanske det blir bättre sömn?

Tacksam för svar !
mamman!
Mer
19 år 11 månader sedan #1100 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Röntgen
Hej!

Psykoser kan framkallas av förändringar i hjärnan också t.ex. tumörer, men också många andra hjärnsjukdomar. Därför måste man göra en hjärnröntgen först för att utesluta att förändringar i hjärnan orsakar besvären. Dessutom brukar man också ta EEG för att spåra eventuell epilepsi - en typ av epilepsi kan ge psykosliknande symptom.

Nitrazepam är ett gammalt preparat - långverkande och kan ge dåsighet dagen efter. Stinoct är mer kortverkande och ger låg risk för dåsighet. Jag har prövat Stilnoct och det var bra.

Admin
Mer
19 år 11 månader sedan #1101 av D
Svar från D i ämnet Röntgen
Måste tillägga att jag då och då tar en insomningstablett som heter Sonata. Den har en halveringstid på endast 1 timme, vilket gör att man inte känner någon "hangover" dagen efter. Den är heller inte beroendeframkallande.
Mer
19 år 11 månader sedan #1116 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Röntgen
Anhörig, Ja dom undersökningarna är, eller åtminstonne ska, vara standard vid misstänkt psykossjukdom. Själv har jag gjort CT-skalle och EEG och väntar på att göra en kontraströntgen (SPECT).
Man brukar väl göra en mindre psykologisk undersökning också, det har åtminstonne jag gjort.