Vanföreställningar?

  • Annika
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #27519 av Annika
Vanföreställningar? skapades av Annika
Hej!

Min man och jag har det ganska jobbigt med min svärmor. Hon litar inte på någon mer än sin son. Hon har under de åren som jag har känt henne försökt att otaliga gånger övertala sin son att lämna mig och vår dotter för att jag, som hon ser det, försöker vända hennes son emot henne. Även vår dotter har blivit anklagad för det.

Hon tror att folk stjäl ifrån henne, att folk går in i hennes lägenhet och tar hennes saker när hon är ute och att de bor där när hon är bortrest. Hon anklagar sina grannar för att delta i konspirationer emot henne och att de spionerar på henne. Hon anmäler saker och ting till polisen och när de avskriver ärenden så blir hon otrevlig och anklagar dem för att ingå i konspirationer. Hon tror att hennes grannar försöker förgifta henne.

Min man säger att hon varit sådan här i hela hans liv. Som liten isolerade hon honom och han fick hemundervisning. Idag förstår han att mycket av de inbrott och saker som hände kanske bara var saker som hon såg. Oftast anklagade hon även honom för en hel del saker.

Vi har försökt få henne till en läkare, men hon vägrar. Läkare vill bara ta livet av henne. Människor som träffar henne enstaka gånger tycker att hon är väldigt klar och rationell, vilket gör att vi ofta framstår som idioter. Vi vet inte vad vi skall göra längre. Finns det någon som har några goda råd?

Väldigt tacksam för alla tankar och råd till oss.

Tack på förhand
Annika
Mer
18 år 4 månader sedan #27545 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Vanföreställningar?
-
Mer
18 år 4 månader sedan #27553 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vanföreställningar?
Det verkar som hon har besvär av paranoia, men det är svårt att veta om det är paranoid personlighetsstörning eller vanföreställningssyndrom (paranoid psykos), som hon lider av. Jag tycker att det låter mest som vanföreställningssyndrom.

Ni kan ju ringa till psykiatrimottagningen på orten och fråga vad man kan göra i sådana här fall. Det finns också en bok som heter "I'm not sick, I don't need help!", där man får lära sig hur man skall övertala psykiskt sjuka anhöriga att söka hjälp. En lustig detalj - nästan alla sådana här liknande fall berör alltid kvinnor.
Mer
18 år 4 månader sedan #27554 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Vanföreställningar?

"I'm not sick, I don't need help!",

Synd den inte finns på svenska.
  • Annika
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #27634 av Annika
Svar från Annika i ämnet Vanföreställningar?
Tack för era svar.

Vi har försökt få dit någon för att träffa henne, men hon släpper bara in sin son. Jag har bara fått komma in i lägenheten en gång under de tio år vi varit gifta. Hon har sex lås på dörren och tror att folk bryter sig in trots att det inte finns några märken. Hon är övertygad om att de grannar som har dött antingen har gasats ihjäl eller bestrålats till döds.

Det är därför omöjligt att få dit någon och väldigt svårt att övertyga henne om att skall söka hjälp, men vi skall köpa boken.

Vi har pratat med öppenvården, men allting bygger ju tyvärr på patientens godkännande.

Väldigt tacksam för fler idéer.