Anhörig vägrar ta sin medicin

Mer
6 år 5 månader sedan #980798 av Cider
Inte ens anställda i psykiatrin har förstått vad jag menat när jag frågat efter familjeutbildning eller familjeintervention utan man hänvisas till enskilda stödsamtal. Inte heller bland andra anhöriga jag träffat har någon fått eller vetat om vad familjeutbildning eller familjeintervention kan innebära. Det har varit nya begrepp för alla.
Mer
6 år 5 månader sedan #980799 av Geta
Min gamla psykiatrisjuksköterska ville informera min syster och rekommenderade kurs att gå. Min syster var dock inte intresserad. Det var långt att åka.
Mer
6 år 5 månader sedan #980802 av Cider
Den som är sjuk måste vilja blanda in anhöriga och det är ju inte alltid man vill det, anhöriga är ibland bara en belastning.

Vissa anser sig inte sjuka och då blir det svårt för anhöriga att få insyn i vård och behandling, speciellt den som inte ges (oroar mig).
Mer
5 år 11 månader sedan #1046714 av intresserad
nåja, det var ett tag sen jag skrev här. För den som är intresserad har personen nu inte längre vårdnad om barnen. Ett av barnen vägrar träffas alls och har inte bott något där på flera månader. De andra barnen är där varannan helg. Ärendet ska slutföras i tingsrätten i sommar.
Mer
Mer
5 år 11 månader sedan #1046725 av Nissegossen
Min egen sjukdom får jag injektioner med gammal Depå Neuroleptika på egen begäran. Varför, medicinen jag har är Trilafon injektioner, bara för det för mig varit det bästa och har inte varit inlagd sedan jul och nyår 1986-1987. Din anhörig har nog slutat ta medicin för att det håller sjukdomen borta. många gör som så, att de känner sig då friska men biverkningarna är så jobbiga att man sätter då ut medicinen bara för man mår bättre än med medicin och då mår man ju toppen och vill ju inte alls ha medicinen, det går bra mellan 3 -6 månader går det bra och man läggs in för psykos i intaget ofta med en polisbil. (När det var aktuellt för mig var det i stort sett nytt med färgTV och de polisbilar (kommunens svartvita, de gjorde inte sig i FärgTV)

Vid injektioner träffar man ju en mentalsköterska och hon ser ju en gång var 14de dag och kan fånga upp den som är påtagligt påverkad av psykos. Där kommer de på mottagningen tidigt i skedet av en psykos, vilket kan behövas och då helst ingen avd med olåst dörr. Många dör intagna (genom suc ide ring ) Dessutom viktigt vid insättning på medel mot depression, detta för vid insättningen är det risk för att patienten tar bort sig själv innan medicinen sedan minskar risken i stället. Så vid insättande av medel mot depression är risken högre i början innan den tvärtom sedan minskar risken att dö.

Ursäkta om jag inte är påläst, men jag har inte sett tråden innan och jag har skrivit utan att ha läst tråden vad som skrivits tidigare.-

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum