Vara gift med en person med diagnos

Mer
5 år 11 månader sedan #1049150 av Geta
Hade en kompis med cykloid psykos (nu avliden). Hon var gift men maken begärde skilsmässa. Han åberopade att om han skulle fortsätta vara gift med henne, skulle han också bli sjuk.
Mer
5 år 11 månader sedan - 5 år 11 månader sedan #1049225 av Nissegossen
Hej Annalisa och välkommen Lisa är mig ett kärt namn min mor hette Lisa. Visserligen är jag inte gift eller sambo, men jag har ett ex som hade diagnosen Borderline. Vi träffades 1982 vi är fortfarande vänner och har kontakt och vi bodde ihop 13 år kors i taket.

Vi skildes åt som vänner och jag fixade ny lägenhet till henne, det föll sig så när kvarters värden sade här är för mycket att göra, jag får ta hit min chef.

Samtalet utspann sig så att han sade till mig, flytta inte utan att jag skall säga åt hon som delar ut lägenheter att Ex får en lägenhet , så skriv inte kontrakt på måndag. mitt ex fick på torsdagen efter ett kontrakt på en ny lägenhet och jag bor kvar här och i.o.m. att jag sade ta med vad du vill ha, lämna resten till mig. Det innebar att jag fick mer kvar än om vi stridigt om varje sak

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 11 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 11 månader sedan - 5 år 11 månader sedan #1049231 av Nissegossen
När jag läste på kriterierna på dåvarande borderline.nu Numera borderline.se

När jag läst färdigt drog jag tillbaka stolen och sade, tyst, det är hon

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 11 månader sedan by Nissegossen.
Mer
5 år 11 månader sedan - 5 år 11 månader sedan #1049232 av Nissegossen
Att jag har en diagnos gör inte att jag är schizofren, jag är en människa som har en diagnos men jag är inte en vandrande sjukdom, endast är jag en person med en diagnos. Samt i dagsläget inte ett dugg psykotisk utan det ligger längre till baka, numera räknar jag med att tillhöra rösthörande. De ca 5% utav befolkningen som är rösthörande men som inte har psykoser.
Jag är frisk på medicin och kanske gått i remission

Bör tillägga att jag fyller 68 i år.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 11 månader sedan by Nissegossen.
Mer
5 år 11 månader sedan #1050168 av Sockerskorpan
Psykossjukdom ställer nog ofta till med så mycket för den drabbade att många bara orkar med sig själva och därför föredrar att leva ensamma.

Det kan även uppstå svåra konflikter, oförstående omgivning mm i samband med psykoser och vanföreställningar.

Vilken situation ör du själv i? Vad är din fråga egentligen? Det generella svaret är att sambo eller liknande är svårt.
  • annalisa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
5 år 10 månader sedan #1050910 av annalisa
Svar från annalisa i ämnet Vara gift med en person med diagnos
Är gift sedan 25 år. Söker främst personer som är gifta/sambos med en person med diagnos. Jag vet att det finns såna par.. Relationen kan vara påfrestande ibland och det vore söänt att prata med någon som har samma erfarheter.