Paranoid anhörig som tror illa om alla som vill henne väl

Mer
5 år 7 månader sedan #1084990 av kattant
Hallå på er finisar!
Nu har jag äntligen en glad uppdatering, hon ringde mig idag och berättade att det hade gått över. Affektiv psykos kallade hon det, ingen aning om vad som menas..tänkte sätta mig och googla lite. Någon av er som har erfarenhet av det kanske?

Hon bjöd hem mig för att kika på bouppteckningen och lite annat. Fullmakt låter som en jättebra idé, så kan jag ha lite koll själv sen, tack snälla för tipset! Ingen mat hade hon heller..fina lilla mamma, inte ska du väl ha det så?

Hon har (vad jag vet) aldrig försökt att ta sitt liv eller skada någon under en psykos (eller annars, trots kronisk depression), så just det har jag inte behövt oroa mig för. Men det är klart att man vet ju aldrig, psykoser verkar ju aningens opålitliga.

Uppskattar verkligen att ni tagit er tiden att svara och skriva i min tråd, tack för det. Önskar att jag kunde hjälpa er tillbaka på nåt sätt. :hjärta
Mer
5 år 7 månader sedan #1084992 av Geta
Många här har diagnosen schizoaffektiv. Då är det en blandning mellan att vara bipolär och schizofren. Det är kanske så din mamma är.
  • Lester
  • Besökare
  • Besökare
5 år 7 månader sedan #1084993 av Lester
ajdå va dum jag är jag expert på avslöja hemligheter, Geta om du har en stund över så har jag berättelse som du kommer aldrig tro på? så vill du höra?
Mer
5 år 7 månader sedan #1085115 av Admin1
Affektiv psykos kan vara en psykos utlöst av depression eller mani. Vid bipolär kommer psykoserna enbart vid depression eller mani, medan vid schizofreni kan de komma när som helst. Men det finns en undergrupp med bipolär som är nära besläktad med schizofreni.
  • Lester
  • Besökare
  • Besökare
5 år 7 månader sedan #1085297 av Lester
men om man har haft både psykotiska manier och depressioner är det då affektiv psykos? trots att det var över tio år sen sist man hade maniska psykoser och idag har mestadels ångest och depressionspsykoser?
Mer
5 år 7 månader sedan #1085525 av Admin1
Vid schizoaffektiv förekommer depression och mani, men de triggar inte psykoser, som vid bipolär. För att få diagnosen schizoaffektiv skall man haft minst 2 veckor med psykos, men utan mani eller depression.