Jourhavande terapeut

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
3 år 6 månader sedan #1288824 av Fantasio
Min kontakt med en bekant från mötesplatsen har intensifierats och det är en jäkel på att snacka. Jag finner honom trevlig och lätt att ha att göra med, så pratar gärna bort en timma med honom. Men ärligt talat tror jag vi pratat i snarare två än en timma ikväll.

Han har fått erbjudande om att börja med KBT och han är skeptisk. Jag sa till honom att ge det en chans. Om han är lika öppen med terapeuten som med mig tror jag det vore ett lyft för honom.

Min kompis som jobbar på mötesplatsen brukar också ringa mig och vill prata av sig. Jag ställer gärna upp, jag tycker ju bra om grabbarna.

Jag tycker att jag är en god lyssnare, sedan har jag väl inte så mycket att komma med som svar eller synpunkter, men det har blivit att de ringer mig för att få snacka lite.
Jag kan också känna mig ensam, men vill inte ringa dem och beklaga mig. Men tvärtom går bra. Ofta räcker det att någon lyssnar på en för att få en att må bättre. Jag lyssnar gärna.
Har ni vänner som ringer er när de mår lite sämre eller bara vill prata av sig?
Mer
3 år 6 månader sedan #1288826 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Jourhavande terapeut
Jo, jag har en tjej som ringer mig för att prata av sig ibland. Varje dag skulle jag nog inte stå ut mig. Med tjejen ifråga har jag vanligtvis roligt. Därför känner jag mig inte utnyttjad vilket man kan tro ibland. Behöver inte du prata av dig ibland? Eller ringer du då bara akuten?
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
3 år 6 månader sedan #1288828 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Jourhavande terapeut
Ja, det blir nog att jag ringer akutenheten. Mamma och pappa pratar jag aldrig om min sjukdom med. Tyvärr.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
3 år 6 månader sedan #1289072 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Jourhavande terapeut
Båda mina vänner har hört av sig idag, men det var bara trevligt. Men det ringde en gång när jag låg på sängen och jag orkade inte svara. Det blev bara kallprat, bland annat sport med den ena och öl med den andra. Att prata kan vara välgörande, även om det är småprat om ditten och datten. Höra en mänsklig röst.
Mer
3 år 6 månader sedan #1289076 av Geta
Svar från Geta i ämnet Jourhavande terapeut
Det är viktigt att prata. Jag pratar aldrig om min psykiska hälsa med min syster. Gjorde det inte heller med mina föräldrar, när de var i livet. Hade fördelen att få gå i psykoterapi i 8 år.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
3 år 6 månader sedan - 3 år 6 månader sedan #1289080 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Jourhavande terapeut
Jag tror det är viktigt att kunna prata om jobbiga saker. Det gör jag inte med mina föräldrar. Men han som börjat ringa mig varje dag pratar inte bara elände, han pratar om roliga (öldrickning) saker också. Men jag skulle orka lyssna även om det bara var sjukdomsprat, tror jag. På mötesplatsen blir det inte så mycket sjukdomsprat, där pratar vi om allt möjligt annat.

Nu är det jag som är pratsugen, men vill inte ringa nån så här dags. Då får jag nöja mig med Viska och det är inte helt fel det heller.
Last edit: 3 år 6 månader sedan by Fantasio.