paranoid personlighetsstörning - vad göra?

  • svägerska
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 3 månader sedan #62992 av svägerska
Min mans bror 40 årig har alltid varit lite stel och egen samt väldig konservativ. Han har ett mellannivå chefsjobb, är gift med en kvinna som är ett under av självuppoffring och de har 4 nästan skrämmande väluppfostrade barn. Utåt sett är de den perfekta familjen. Det har skämtats inom släkten om att han barn skall ha haft lite autistiska drag: tillbakadragen, tystlåten, hyperkänslig osv. Min mans familj är idag splittrad. Efter den konservativa och traditionella faderns död då min man var runt 30 och hans bror 27, följde en utdragen arvskiftestvist mellan modern å sin sida och de två pojkarna å sin. Själv har jag aldrig träffat min svärmor men hon beskrivs på ett sätt som får en att tänka på personlighets störningar (instabil, utan empati och känslokall med dålig impuls-kontroll, elak och sarkastisk mot sönerna osv.). Nu har arvstvisten med modern efter 10 år tagit slut.

Allt borde vara frid och fröjd men tyvärr har min svåger utvecklat en misstro mot sin bror och sedermera även mot mig som inte är av denna värd. 3 jurister är inkopplade och under ett års tid har min svåger producerat över 80 sidor mer eller mindre fabricerade eller förvrängda anklagelser mot sin bror och mot mig, till och med om våra barn till olika instanser. Anklagelserna blir bara konstigare och värre hela tiden. Han har bla dokumenterat våra bilar som vi enlig honom parkerat fel enbart med intentionen att trakassera honom. Dessa fotografier har han sedan distribuerat till olika instanser som bevis på att någon borde sätta stopp för oss. Det börjar bli uppenbart för människor i hans omgivning att han inte mår bra - själv misstänker jag en paranoid personlighets störning. Någon diagnos har han naturligtvis inte coh situationen är ganska outhärdlig.

Min svåger har inget rykte om sig att vara aggressiv. Han lär dock som yngre varit en slagsbult under inverkan av alkohol (han lär för 20 år sedan stått inför rätta för misshandel och blivit dömd till böter). Så länge jag känt honom så har han varit tämligen timid om än besvärlig och långsint. Igår skuffade han dock, inför sina egna och våra barn sin bror ned för en trappa med orden "jag skall döda dig". Detta skedde då min man bad honom om en förklaring till han senaste anklagelse inför en utomstående person, vilken under flera år har fått lyssna på min svågers ankalgelser mot min man och mig. Jag undrar nu hur allvarligt man bör ta på hans hot? Min svåger är jägare och ibland har han gått omkring på backen med ett gevär och stirrat mörkt på oss. Är personer som är paranoida ofta aggressiva och farliga för sin omgivning? I detta nu verkar vår blotta existens vara som ett rött skynke för honom. Och vad kan man göra?
Mer
17 år 3 månader sedan #63066 av Admin1
Det är svårt att göra korrekta farlighetsbesömningar, även när man vet diagnosen. Här är det ännu svårare i och med att diagnos saknas. Jag har inte läst att paranoid personlighetsstörning skulle kunna vara farliga, men däremot kan de med paranoid psykos vara det ibland. Det kan vara svårt ibland att skilja mellan paranoid psykos och paranoid personlighetsstörning.
Mer
17 år 3 månader sedan #63075 av aspie

svägerska skrev: Jag undrar nu hur allvarligt man bör ta på hans hot? Min svåger är jägare och ibland har han gått omkring på backen med ett gevär och stirrat mörkt på oss. Är personer som är paranoida ofta aggressiva och farliga för sin omgivning? I detta nu verkar vår blotta existens vara som ett rött skynke för honom. Och vad kan man göra?

Pengar, speciellt arv, kan leda till våldshandlingar, oberoende om man är sjuk eller ej. Jag rekommenderar att ni skall vara försiktiga.

- aspie
Mer
17 år 3 månader sedan #63081 av Nissegossen
Flytta! Det är faktiskt olagligt att hota döda någon! Det går under "olaga hot" och är åtalbart! Om ni vill kan ni polisanmäla honom och få så att han får besöksförbud!

Att få honom intagen på mentalsjukhus verkar svårt!

Då måste han ju gjort ett farligt brott först! Det är beklagligt att det är så!

Ha så lite eller ingen alls kontakt med honom, utan låt det gå genom polis och advokat!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum