Berätta för vänner om vanföreställningar?

Mer
16 år 8 månader sedan #83979 av Nyfrisk
Ska man berätta för sina vänner om ens vanföreställningar tycker ni? Jag själv vet att det finns mycket stigma kring schizofreni och om man berättar för sina vänner om alla konstiga tankar man haft är chanserna ju stora att de tycker man är helkonstig.

Om man t.ex. berättar för sina vänner att man trodde att de var judar eller nazister som tillhörde en internationell konspiration måste de ju tycka att man har schizofreni. Vilket jag iofs har. Men ändå... är inte säker på att jag har någon lust att berätta om mina vanföreställningar för mina vänner. Kanske räcker med att skriva om det på viska?
Mer
16 år 8 månader sedan #83981 av Geta
Det kan leda till katastrof om man börjar avslöja sig på arbete eller bland vänner och anhöriga.
Det är ingen som brukar fråga om vanföreställningar om man inte pratar om det.
Det skrämmer nog bara upp folk att prata vitt och brett om sina upplevelser.
Mer
16 år 8 månader sedan #83982 av Nissegossen
Jag brukar inte tala om mina vanföreställningar rakt upp och ned. Jag skriver hur det är att ha psykoser istället och jag skriver ur hjärtat vad jag upplevt!

Men, jag väljer mina ord!

Däremot berättar jag snart för någon jag möter att jag har en psykisk sjukdom. De flesta tycker det är fel!
Men, det skiljer de som kan bli mina väner och de som flyr varje människa med ett handikapp som det innebär att ha en psykisk sjukdom.

De som är något så när nyfikna på mig berättar jag om min sjukdom på ett sätt som gör att de kan acceptera mig!

Alla i mitt område vet vem Nisse är, för djungel telegrafen är pålitlig och jag använder den!

Jag hjälper alla som behöver hjälp här! Jag gör mig nyttig! Det gör jag för det mesta utan att begära något tillbaka!

Det är många i området där jag bor som säger, vad snäll du är!
På det replikerar jag;Jag är inte snäll! Så länge man sitter på snälltåget så går det galant! Men, ställer man sig i vägen för det är det inte snällt längre!

Det gör jag, just för att de skall börja fundera!

Ingen här är rädd för mig och mitt handikapp, visavi min sjukdom!

Jag poängterar ibland att det är större risk för en kvinna, att inleda en ny relation med en man, än att det är att umgås med en som har sjukdomen Schizofreni!

Tala bara fritt ur hjärtat så de förstår att du är kompromiss löst ärlig mot alla, så vinner du mångas hjärta!

Men, du behöver inte berätta för vem som helst om dina vanföreställningar!

Det är ett råd till dig!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 8 månader sedan #83994 av Admin1
Jag tycker inte att man skall berätta om vanföreställningar för andra, eftersom de kan uppfatta en negativt pga det. Jag läste i boken Surviving schizophrenia om man skall berätta för andra att man har schizofreni. Det stod att det var en svår fråga, men att i allmänhet kunde man göra det numera, men inte alltid. Jag tycker att innan man berättar bör man försöka komma på, vilken inställning personen har till psykiskt sjuka. Finns det mycket fördomar tycker jag inte att man skall berätta om det.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 8 månader sedan #83995 av Jocke
Man kan inte hålla inne så grava vanföreställningar, det pyser ut emellanåt. Men så klart, ruckar man på andras trygghetsvärld, så får man nog tänka efter en och två ggr hur man återställer tryggheten, men det är tyvärr så lätt att rubba ngn.

Men sen finns det teorier som man tycker verkar stämma med helheten, men folk verkar inte tänka i dem banorna, hur man ska förminska dessa rösters makt över en. Jag tycker att även här på viska ska man nog vara lite försiktig, för det kan tolkas som psykoser eller ngt man känner igen i sin egen värld, man tar till dem verktygen som är enklast att använda.

Men jag har upptäckt att det är ett synnerligen komplicerat maskineri att försöka nysta i. Det är tyvärr en trend, att man som brukare ska kunna påverka till egen fördel. Man brukar tala om brukarinflytande, man brukar säga "frihet under ansvar"!

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 8 månader sedan #83996 av idefix
Jag har berättat för mina nära vänner om mina vanföreställningar, eller iallafall i kondenserad form, ungefär vad det gick ut på. Jag känner dem såpass väl att jag vet att de kan hantera det.

Däremot skulle det aldrig falla mig in att berätta om vanföreställningarna på jobbet eller för någon som jag precis mött, detta för att undvika missförstånd och risken för att de kan komma att undvika mig i fortsättningen.

Förresten så inkluderade också mina vanföreställningar judar, detta på grund av att jag varit på fest hos en judisk familj precis innan psykosen. Jag inbillade mig att de skickade Mossad efter mig på grund av en oförrätt jag orsakat dem. Väldigt pinsamt med tanke på att jag sällan varit hos någon familj som varit så vänlig och tillmötesgående tidigare.