Jobb gör dig frisk!

Mer
15 år 9 månader sedan #133491 av Balder
Jag måste reagera på detta förakt för den arbetslinje som vår regering driver.

Regeringens uppmuntran till arbete är helt riktig!

Jag har själv haft 4 psykoser och står under livslång medicinering. Ändå arbetar jag sedan 1996 som chef för många personer.

Vi klara mer än vi vill erkänna för oss själva.

Jag önskar att vi alla inser att rehabilitering är en väg tillbaka till arbetet. Arbetsträning och alla möjliga åtgärder bör sättas in för vår egen skull. Vi skall inte försmäkta och tycka synd om oss själva i våra lägenheter, isolerade från omvärlden.
Mer
15 år 9 månader sedan #133495 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Jobb gör dig frisk!
Jag håller med dig på mycket. Men du verkar ha klarat dig från alla de negativa symtomen och socialfobi som många av oss har.
För oss är det inte lika enkelt som det varit för dig, det finns olika grader av sjukdomen och den ser olika ut hos olika individer.
Jag skulle också vilja vara chef men jag vet mina begränsningar. Jag kan inte umgås med folk en längre tid då jag tappar talförmågan och det jag säger förstår ingen då.
Mer
15 år 9 månader sedan #133496 av Geta
Svar från Geta i ämnet Jobb gör dig frisk!
Det går att förstå att det är oftast skönast att inte
bli utsatt för stress.
Det jag undrar över är hur blir framtiden för en 20-årig
schizofren person som förtidspensioneras till sysslolöshet?
Vad ska han/hon göra resten av sitt liv?
Mer
15 år 9 månader sedan #133497 av mopa
Svar från mopa i ämnet Jobb gör dig frisk!
Jag skulle aldrig klara ett jobb, hur enkelt det än är. Jag klarar knappt att gå utanför dörren. Men jag måste ju med vovven. Som tur är möter man oftast inga människor.
Mer
15 år 9 månader sedan #133502 av AnnKatarin
Svar från AnnKatarin i ämnet Jobb gör dig frisk!
Jag är ju på fontänhuset, som ni alla vet. Det är nästan som ett vanligt jobb. Jag jobbar 16 h/v, ca 4 h /dag och har en dag ledig och en dag går jag till tre, men det är jag själv som har gjort upp de tiderna. Det är precis lagom för mig just nu.

Tänk om staten kunde skjuta till lite pengar till fontänhusen i Sverige. Det är ju en första anhalt tills man kommer ut på en praktikplats eller liknande.
Hare!
  • Joppe
  • Besökare
  • Besökare
15 år 9 månader sedan #133506 av Joppe
Svar från Joppe i ämnet Jobb gör dig frisk!
Att jobba är ju något båda parter vinner på. Både arbetstagare och arbetsgivare. Även en samhällsvinst.
Dock, är problemen, det sociala (och kanske annat) en annan sida av verkligheten. :(
Jag har själv misslyckats på några jobb, och då försämrades den psykiska hälsan. Tvingades av olika skäl att säga upp mig och börja om från början.
Nu har jag äntligen ett jobb där man inte är tillsammans hela dagarna, dag efter dag. Ett vanligt kneg visserligen, men det funkar fint.
Vann jag 10 milj. skulle jag förstås säga upp mig direkt! :lol: