Jobb gör dig frisk!

Mer
15 år 9 månader sedan #133678 av Pippi
Svar från Pippi i ämnet Jobb gör dig frisk!

Anonym08 skrev: Att jobba är ju något båda parter vinner på. Både arbetstagare och arbetsgivare. Även en samhällsvinst.
Dock, är problemen, det sociala (och kanske annat) en annan sida av verkligheten. :(
Jag har själv misslyckats på några jobb, och då försämrades den psykiska hälsan. Tvingades av olika skäl att säga upp mig och börja om från början.
Nu har jag äntligen ett jobb där man inte är tillsammans hela dagarna, dag efter dag. Ett vanligt kneg visserligen, men det funkar fint.
Vann jag 10 milj. skulle jag förstås säga upp mig direkt! :lol:


Skulle jag vinna 10milj så skulle jag jobba kvar, ett tag i varje fall.

Att jobba och ha kollegor är bra för hälsan men......:
att arbeta kvar trots 10milj skulle kännas som en enorm frihet: jag är oberoende, fri, har pengar och väljer att stanna kvar, det är frihet - att få välja :!: :!:
Mer
15 år 9 månader sedan #133683 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Jobb gör dig frisk!
Jag tror att pengar inte kan göra en frisk och lyckligare, men man måste nog vara lite beroende av pengar för att orka vara sjuk. Hade man stora ekonomiska problem skulle det göra en sjukare.
Hade jag ett jobb som fungerade för mig eller som jag fungerar med skulle inte 10 milj göra så jag slutade att arbeta. Det är ett helsike att vara sjuk.
Mer
15 år 9 månader sedan #133684 av Pippi
Svar från Pippi i ämnet Jobb gör dig frisk!

Figuren skrev: Jag tror att pengar inte kan göra en frisk och lyckligare, men man måste nog vara lite beroende av pengar för att orka vara sjuk. Hade man stora ekonomiska problem skulle det göra en sjukare.
Hade jag ett jobb som fungerade för mig eller som jag fungerar med skulle inte 10 milj göra så jag slutade att arbeta. Det är ett helsike att vara sjuk.


Mina sjuka dagar, rejält dåliga för tillfället, dyker upp när jag är ledig.
Efter jobbet, lediga dagar. Ligger nästan bara, går inte ut.
Så visst, har man möjlighet att göra nåt så är det jätteviktigt för hälsan!
Mer
15 år 9 månader sedan #133685 av Geta
Svar från Geta i ämnet Jobb gör dig frisk!
Ja, skammen att inte arbeta och leva på bidrag är
inte försumbar.
Det är nog orsaken till att många isolerar sig.
Mer
15 år 9 månader sedan #133748 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Jobb gör dig frisk!
Ärligt talat tror jag inte att folk isolerar sig för att de är förtidspensionerade, men det kanske var så förr. Idag är så väldigt många förtidspensionerade, så det blivit nästan normalt. Vid schizofreni börjar den sociala isoleringen hos många långt innan de insjuknar och det är säkert många faktorer, som spelar in då.