Varit på anställningsintervju-Jobbigt!!

Mer
15 år 8 månader sedan #137475 av Bitte
Är det inte bättre du har en kontaktman som du kan prata med utanför ditt arbete. Då slipper du att berätta att du är schizofren.
Mer
15 år 8 månader sedan #137476 av AnnKatarin
Kanske det Figuren, men jag vill ha en mentor som jobbar på skolan. Som har varit ny (liksom jag) och kanske har fått erfarenheter som h*n kan dela med sig av.
  • Joppe
  • Besökare
  • Besökare
15 år 8 månader sedan #137478 av Joppe
Svar från Joppe i ämnet Varit på anställningsintervju-Jobbigt!!
Har haft ganska många olika jobb. Min erfarenhet är att man i alla fall inte ska säga något om psykisk ohälsa på anställningsintervju. Då blir det kalla handen direkt (om man inte får lönebidrag).

Sen måste man lära sig sina egna gränser för vad man vill, och kan berätta för kolleger o.s.v.

För mej passar det bäst att ta jobb där man inte jobbar så "tajt", utan mer självständigt.

Har haft några vanliga jobb där man tvingades till socialt umgänge på heltid. Det utvecklades till riktiga mardrömmar, och försämrad psykisk hälsa. Till sist var det bara att säga upp sig och gå in i sjukskrivning.
Mer
15 år 8 månader sedan #137481 av AnnKatarin
Ja, precis Anonym08. Jag förespråkar inte heller att man ska säga det på arbetsintervjun.
Mer
15 år 8 månader sedan #137495 av Nissegossen

AnnKatarin skrev: Om man blir sparkad kan man kontakta DO. (Om det inte är nedskärningar, då kan man ryka eftersom man kanske blev anställd sist). Men man ska inte kunna bli sparkad bara för att man han en sjukdom som eventuellt kan utlösas.


Jag hade fast jobb när jag blev sjuk. Det var bara företaget att acceptera faktum! Jag blev aldrig sparkad från jobbet, utan det var FK som insisterade och jag fick bara ett brev som sade att jag var förtidspensionerad!

Hade mycket god kontakt med personal chefen och fick ett bra betyg från jobbet!

Personalchefen bjöd på Lunch den sista gången jag träffade honom och pratade igenom situationen och överlämnade de nycklar jag hade!

Jag hade jobb där i 17 år...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Joppe
  • Besökare
  • Besökare
15 år 8 månader sedan #137497 av Joppe
Svar från Joppe i ämnet Varit på anställningsintervju-Jobbigt!!

Nissegossen skrev:

AnnKatarin skrev: Om man blir sparkad kan man kontakta DO. (Om det inte är nedskärningar, då kan man ryka eftersom man kanske blev anställd sist). Men man ska inte kunna bli sparkad bara för att man han en sjukdom som eventuellt kan utlösas.


Jag hade fast jobb när jag blev sjuk. Det var bara företaget att acceptera faktum! Jag blev aldrig sparkad från jobbet, utan det var FK som insisterade och jag fick bara ett brev som sade att jag var förtidspensionerad!

Hade mycket god kontakt med personal chefen och fick ett bra betyg från jobbet!

Personalchefen bjöd på Lunch den sista gången jag träffade honom och pratade igenom situationen och överlämnade de nycklar jag hade!

Jag hade jobb där i 17 år...



Det finns bra arbetsgivare, och det finns mindre bra.