Aktivitetsersättning - Hur lång tid tar det egentligen?

Mer
15 år 5 månader sedan #158496 av Kärlek
Väntar besked från försälringskassan om aktivitetsärsättning.
Läkarintyg och allt är inskickat och motaget av fsk, men hur länge brukar det ta ?

Får inget förhandbesked via e-öeftimation, där är det inte ens motaget.
o tele sa dem att det kan upp till ett halvår.

Hur länhe gar ni fått vänta?
Mer
15 år 5 månader sedan #158499 av Nissegossen
Det är nu för tiden. När jag 91 fick förtidspension damp det bara ned ett brev i brevlådan om att nu har du pension och jag fick pensionen omedelbart!

Det var inte jag som skickade ansökan om det utan det bestämde Fk!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 5 månader sedan #158505 av One
Jag hade varit sjukskriven i tre år när jag fick sjukpension, först tidsbegränsad, sedan efter några år permanent. Vad jag minns togs beslutet bara på några månader men det var år 2000.
Häromåret försökte en kompis till mig få sjukersättning, efter ett år hade hon fortfarande inte hört något trots att hon ringt och stött på flera ggr. Till slut fick hon via telefon höra att hon fått avslag.
Kanske tar det längre tid om man är oenig om hur man ska göra. Det handlar ju faktiskt om människors framtida liv. Dessutom har man blivit mer restrektiv när det gäller att bevilja sjukersättning.
Att vara sjuk är inte detsamma som att sakna arbetsförmåga och det är den man koncenterar sig på.
Mer
15 år 5 månader sedan #158506 av Kärlek
Okej.
Smidigt.
Nu tycks det ta en jäkla tid iaf.

Fick iofs ett brev där jag skulle fyllai kontonr och bank.
Det är väl lovande?
Om det däimot skulle bli avslag, går det väl lite snabbare?
Mer
15 år 5 månader sedan #158510 av Kärlek
Mer
15 år 5 månader sedan #158524 av Q.L
När jag för första gången ansökte, så var det någon som jobbade deltid och det dröjde 3 månader innan ärendet lämnades över åt någon annan och sedan 1 månad tills jag fick det beviljat.

Ibland så vet jag inte hur de tänker, men att det dröjer hör nog dessvärre till det normala.