Arbetsintervju

Mer
14 år 6 månader sedan #244676 av idefix
Arbetsintervju skapades av idefix
Jag var för ett litet tag sen på en jobbintervju, då jag nu varit officiellt arbetslös i 5 månader. Intervjun gick bra fram till dess jag sa att jag varit sjukskriven i nästan 2 år. Då drog intervjuaren öronen åt sig, och pratade bara om min sjukskrivning resten av intervjun. Jag var efter det inte aktuell för tjänsten.

Ni som har jobb trots att ni varit sjukskrivna, hur gjorde ni för att få jobbet? Är konkurrensen på arbetsmarknaden så hård nu att alla med stökig historik blir utsållade på en gång?

Det är jättejobbigt att inte ha ett jobb, och att inte veta vad som händer då a-kassan är slut. Jag har arbetsförmåga, vilket gör att jag aldrig kan få sjukersättning...
Mer
14 år 6 månader sedan #244711 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Arbetsintervju
Trist att det skulle gå så där, men det blir säkert lättare att få jobb för dig, när arbetsmarknaden förbättras så småningom. Positivt för dig vore att kanske skaffa praktik eller läsa kurser på distans dvs via nätet. Det sistnämnda kan ju också tolkas som att du har arbetsförmåga.
Mer
14 år 6 månader sedan #244714 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Arbetsintervju
Åh, vad tråkigt. Dock är jag inte förvånad... det är liksom sån konkurrens. 2år är ju egentligen ingenting. Men det verkar spela stor roll.
Vad ville intervjuaren veta om din sjukskrivning?
Mer
14 år 6 månader sedan #244719 av idefix
Svar från idefix i ämnet Arbetsintervju
H*n ville veta vad jag varit sjukskriven för, hur länge jag var sjukskriven och hur länge jag arbetstränat samt hur allt påverkade mig idag. Jag berättade givetvis inte att jag har schizofreni utan körde med min standardursäkt: utmattningsdepression. Det är bara en halv lögn, för jag var deprimerad... :)

Vi får se hur det går nu framöver, det verkar jättesvårt att komma på intervju, och när man sen blir nobbad på intervjuerna också... suck alltså.
Mer
14 år 6 månader sedan #244720 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Arbetsintervju
Jag berättar inte heller för alla varför jag är sjukskriven. Det finns dock folk som vill veta allt i minsta detalj. Sånna ska man hysa bort har jag fått lära mig.

Håller tummarna hårt för dig! Hoppas det går bättre nästa gång. *kram*
Mer
14 år 6 månader sedan #244922 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Arbetsintervju

idefix skrev: Det är jättejobbigt att inte ha ett jobb, och att inte veta vad som händer då a-kassan är slut. Jag har arbetsförmåga, vilket gör att jag aldrig kan få sjukersättning...


Oroa dig inte så mycket för framtiden. Tänk på att du har en diagnos, som gör att 80 % går på sjukersättning och du har därför chans att få sjukersättning du också och om du inte får det så ordnar de säkert fram ett jobb åt dig. Skaffa ett Personligt Ombud om det skulle krisa för dig.