Fejka frisk?

Mer
18 år 2 veckor sedan #36031 av Annapanna
Fejka frisk? skapades av Annapanna
Nu har jag suttit och läst en massa inlägg här om psykiska störning + arbete och blir väldigt fundersam...

Först och främst vill jag bara säga att jag beundrar er alla som kämpar för att kunna arbeta trots sjukdom. Men jag blir så ledsen när jag ser att så många känner att de måste smussla med och försöka dölja sin sjukdom för att inte bli dåligt behandlade eller "dömda" på förhand på arbetsplatsen. Men jag undrar samtidigt om det verkligen går att dölja t.ex. schizofreni undert någon längre tid? Någon som har erfarenhet av att spela "frisk" på arbetet?
Mer
18 år 2 veckor sedan #36033 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Fejka frisk?
Jag har schizofreni, men så länge jag äter medicin så har jag inga symptom alls. Så för mig är det inga problem med att hålla undan min sanning om sjukdomen.
Sedan så tror jag att man förlorar alldeles för mycket på att berätta att man har schizofreni. Men jag skulle önska att man kunde vara helt öppen med det. Men folks rädslor är så stora för detta så det är inte möjligt.
Mer
18 år 2 veckor sedan #36038 av Annapanna
Svar från Annapanna i ämnet Fejka frisk?
Hm... ja som du säkert förstår så har inte jag schizofreni, eller någon annan diagnos heller för den delen. Därav mina korkade frågor :-).

Ja, jag tror det ligger mkt i det du skriver om att det finns en risk med att öppet berätta om sin sjukdom. Men det är skit att det skall behöva vara så. Jag undrar varför utvecklingen inte kommit längre när det gäller fördomar och liknande.

Hör du inga röster alls eller något sånt när du tar mediciner?
  • lotta
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 veckor sedan #36041 av lotta
Svar från lotta i ämnet Fejka frisk?
Jag är ju inte schitzofren....eller *ler* jag undrar ibland men okey jag är inte psykotisk i egentlig mening Jag har bipolär sjukdom samt adhd .

Jag har varit ute på arbetspraktik ett par ggr och har då sagt att jag varit sjukskriven av helt andra anledningar än den verkliga sanningen.

Vid praktik är önskan en eventuell anställning och hur mycket man än önskar så har jag svårt att tro att en arbetsgivare tycker det är okey att anställa någon som är manodepressiv.

Att ens problematik kan skina igenom har jag skyllt på annat. Om det har funkat ?! njae, jag går ju fortfarande sysslolös
Mer
18 år 2 veckor sedan #36057 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Fejka frisk?
Annapanna,

Nej jag har inga röster och inga koncentrations-svårigheter. Jag har inga symptom alls och det är jag väldigt tacksam över.
Det verkar som om jag svarar väldigt bra mot medicinen, dom enda gångerna jag haft problem var när jag insjuknade och när jag försökte sluta med medicinen.
Mer
18 år 2 veckor sedan #36083 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Fejka frisk?
Jag har inget arbete, men skulle det bli aktuellt skulla jag inte undanhålla det faktum att jag fått diagnosen schizofreni för jag anser inte att det är nått jag ska skämmar över eller hålla hemligt.
En arbetsplats där folk har en massa fördomar vill jag inte jobba på helt enkelt.
Det kanske verkar naivt, men så ser jag på saken.

Jag brukar försöka spela frisk mest för att folk inte ska oroa sig för mig.