Förtidspensionär?

Mer
6 år 2 månader sedan #1007988 av Gardenia
Förmodar att jag aldrig mer kommer att kunna jobba i framtiden pga långvarig psykisk ohälsa som tagit knäcken på min hjärna och försämrat min intelligens. Vilka alternativ finns för hur jag ska försörja mig i framtiden? Bli förtidspensionär? Jag kan nog inte få sjukersättning utan att ha en diagnos och tvingas ta medicin för det.
Mer
6 år 2 månader sedan #1007990 av Carmen Al Kebab
Svar från Carmen Al Kebab i ämnet Förtidspensionär?
Vilken medicin och styrka tar du?

Övermedicinera aldrig, om de ändå gör det så kräver du dem på sjukersättning... Så länge man inte övermedicinerar så bör man klara av att jobba 20h/vecka åtminstone.

Var inte du civilekonom? Då får du nog lite större problem eftersom man förväntas väl arbeta minst 40h/vecka i den branschen?
Mer
6 år 2 månader sedan #1007994 av Geta
Svar från Geta i ämnet Förtidspensionär?
Det stämmer att man behöver ha en diagnos på allvarlig psykisk sjukdom för att få sjukersättning. Det var först då jag skulle sjukpensioneras som min schizofrenidiagnos blev officiell.
Mer
6 år 2 månader sedan #1007997 av Gardenia
Svar från Gardenia i ämnet Förtidspensionär?
Tar ingen medicin just nu, har tagit Abilify tidigare.

Jo, är arbetssökande civilekonom och har jobbat både heltid och övertid utan problem på mina tidigare jobb. Tills saker och ting smällde för några år sedan... Kommer inte att kunna ta ett heltidsjobb i framtiden, kommer att bli utbränd efter en dag.
Mer
6 år 2 månader sedan #1007999 av Carmen Al Kebab
Svar från Carmen Al Kebab i ämnet Förtidspensionär?
Du har en svacka just nu, det har vi alla ibland... Gäller bara att se ljuset i tunneln eftersom saker blir bättre om man aktivt försöker få ett bättre liv.

Var det första gången du någonsin tog antipsykotika som var Abilify?
Mer
6 år 2 månader sedan #1008000 av Gardenia
Svar från Gardenia i ämnet Förtidspensionär?
Skulle gärna omskola mig till sjuksköterska om jag hade samma intelligens som jag hade när jag var yngre, men något skumt har hänt med mig hjärna, är inte alls lika snabbtänkt och lättlärd som jag varit tidigare. Dessutom har jag inte heller ekonomi att plugga. Får se om jag söker till utbildningen i höst...

Förväntas man inte jobba heltid inom alla branscher?