Jag kanske börjar studera datorer eller programmering

Mer
5 år 6 månader sedan - 5 år 6 månader sedan #1090930 av Richard
Imorgon ska jag på studiebesök på en folkhögskola. Vill gärna läsa upp mina gymnasiebetyg, behöver typ;

Engelska B
Svenska B
Matematik C, D och E

Gärna läsa om A-kurserna också. Helst vill jag bli psykiater, men något mer realistiskt som intresserar mig är datavetenskap eller programmering. Som bonus har jag gått ett datavetenskapligt förberedande program med dessa gymnasiekurser som är inriktade på IT:

-CAD-teknik
-PC-datorer
-Datorkommunikation
-Lokala nätverk - administration
-Programmering - Basic/Pascal
-Elsäkerhet
-Likström och 1-fas växelström
-Digitalteknik - grundkurs
-Elektronik - grundkurs
-Mikroprocessorteknik
-Mjuklödning och kontaktpressning
-Styrteknik - grundkurs

Sen har jag ju lite andra kurser, IG i Teknologi A, men G i Teknologi B, hur nu det går till. Samt kemi och fysik, dock inte biologi. Samhällskunskap missade jag, sen fick jag godkänt i franska också men kan inget numera. Samt har jag lite företagsekonomi, estetisk verksamhet, arbetsmiljö o kvalitetsteknik.

Men jag kommer knappast att kunna läsa på heltid, max halvtid o så mycket som möjligt på distans. Nu har jag bara ett s.k. samlat betygsdokument från gymnasiet, o det räcker tydligen inte...

Du som har ett samlat betygsdokument från gymnasieskolan kan inte använda det för att söka till högskolan, eftersom det inte ger grundläggande behörighet

www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-d...lutbetyg-fore-2010-/

Men jag vill gå typ ett sånt här program:
www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=TDV1K

Vad har ni för tips? Det är inte ens säkert att jag klarar av att studera, men istället för att gå på en daglig verksamhet (en del kallar det dårhuset), så vore det roligt att kunna syssla med något man är intresserad av som också kan göra nytta.

Gymnasiekurserna heter nog nått annat numera, typ matematik 3B, eller nått sånt.
Last edit: 5 år 6 månader sedan by Richard.
Mer
5 år 6 månader sedan #1090939 av Melody
Jag funderar också ofta på studier (har bra betyg fr gymnasiet) men måendet hindrar mig ständigt. Annars hade jag sadlat om och kanske läst till psykolog.

Kan du inte läsa yh utbildning istället? Yrkeshögskola är ofta kortare än högskoleprogram. Dock finns det inte så mkt på distans, där är högskolan bättre.
Mer
5 år 6 månader sedan #1090948 av Richard
Det fanns (finns?) ett yrkesförberedande program på Helsingborg högskola, "Grundläggande programmering", som togs upp på mötet vi hade på den dagliga verksamheten. Men inte på deltid eller distans.

Sen finns tanken att ägna all sin tid åt självstudier. Just när det gäller datavetenskap, så är de självlärda oftast de bästa!
Mer
5 år 6 månader sedan #1091062 av Admin1
Har du pratat med en yrkesvägledare?
Mer
5 år 6 månader sedan #1091070 av Richard
Mer
5 år 6 månader sedan #1091226 av Richard
Jag tror inte folkhögskolan är nått för mig, jag behöver bara engelska och matematik, sen kan jag utbilda mig själv utan att behöva ta en massa studielån. Problemet är, det finns inte på deltid o inte på distans. Man kan väl ev. få prova på att studera med sjukersättning, men sen högre studier... Nä, då får man ta livslånga CSN. Jag har hög sjukfrånvaro på Spiran, min dagliga verksamhet, o skulle inte klara att bestämma varje dag.

Jag vill utbilda mig inom datavetenskap o programmering. Jag har googlat runt lite idag om utbildningar o sånt o hittade en enkel grundläggande, självlärnings-, nybörjarkurs i programmering som jag snöade in på, men redan efter några timmar måste man kunna gymnasiet-matten...