Ska jag berätta att jag har haft psykos?

Mer
5 år 3 månader sedan #1122074 av Modesty
Hejsan,

Jag pluggar och var psykotisk samtidigt som jag var på praktik. Jag fick godkänt på praktiken på pappret men
Gjorde inte bra ifrån mig och jag minns inte så mycket av det jag gjorde. Till hösten ska jag göra praktik igen. Ska jag berätta att jag var psykotisk när jag gjorde min förra praktik? Jag hade ju svårt att ta till mig kunskap. Jag är fortfarande lite seg i pallet efter psykosen. För min egen del skulle jag tycka att det känns bäst att berätta men frågan är hur det bemöts. Någon som har några tankar om det eller erfarenheter.
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1122076 av Geta
Här på Viska brukar vi avråda från att berätta om sina psykoser på arbetsplatser. Samhället är inte moget för det. Fördomarna är för stora. Folk tappar förtroendet för en om det avslöjas att man haft psykoser.
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Geta.
Mer
5 år 3 månader sedan #1122079 av Modesty
Jag förstår det men måste man inte nästan göra det. Jag menar hur kan det annars förändrad. Lite naivt tänkt kanske.
Mer
5 år 3 månader sedan #1122081 av Geta
Det kan kännas bäst att berätta. Men du får inte bli förvånad om du utestängs från studier och arbetsliv.
Mer
5 år 3 månader sedan #1122083 av Modesty
Nä, det är sant. Det är verkligen så sorgligt att det är så.
Mer
5 år 3 månader sedan #1122096 av memphis
Om du berättar så kommer du aldrig att bli behandlad som alla andra. Alla som hört det kommer att leta fel hela tiden. Jag avråder skarpt från att lätta sitt hjärta när det gäller psykisk sjukdom. Det leder inte till något positivt, eller förståelse, för ingen som inte själv varit sjuk alternativt är utbildad inom psykiatri, kan förstå det. Bäst är att inte nämna det!