Har sjukersättning, ska jag meddela Försäkringskassan vid företagsposter?

Mer
5 år 2 månader sedan #1122264 av Richard
Jag har varit sjukskriven sen 2004, o är nu sjukpensionär. Jag sitter som styrelsesuppleant i ett företag sedan några år tillbaka. Nu sitter jag även som ordinarie styrelseledamot i ett annat företag, samt sitter jag som vice VD i det företaget. Jag har aldrig, o kommer aldrig att ta ut någon lön eller ersättning från företagen.

Måste jag meddela Försäkringskassan om detta? Jag utför inget arbete heller, det är bara på pappret jag har posterna.

Sen om de skulle gnälla, så börjar jag plocka ut en lön på 100 000 kr i månaden för 2 minuters arbete, blir sen sjukskriven, då får de betala ut en sjukersättning på 80 000 kr (80%)... Nä, jag vill att allt ska gå rätt till. Jag har rätt till sjukersättningen, det kan varenda psykiatriker intyga.

Så, vad säger ni?
Mer
5 år 2 månader sedan #1122265 av memphis
Eftersom du inte utför något arbete och inte har nån ersättning heller borde det ju inte spela FK någon roll ?
Mer
Mer
5 år 2 månader sedan - 5 år 2 månader sedan #1122301 av Maxjohan1983
Det är säkert inga bekymmer då inte du har inkomst. Sedan får man jobba ideellt. En timme per dag och tjäna en slant.

Jag taxerade en inkomst för några år sedan. Och då meddelade jag FK om denna inkomst.

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Last edit: 5 år 2 månader sedan by Maxjohan1983.