Berätta om sjukdomen eller inte?

Mer
5 år 2 månader sedan #1127964 av mrsearlgray
Hejsan,
Jag har börjat leta lite efter jobb nu de senaste 2 månaderna och hoppas på att kunna komma in på Volvo nu i februari/mars. har dragigt igång med arbetsrehabilitering tillsammans med min arbetsterapeut men det går väldigt långsamt, så har som sagt börjat leta lite själv, har finslipat cv och ett personligt brev men jag är orolig över arbeteinterjuven, vad ska jag säga om dom frågar varför jag varit sjukskriven de senaste 3 åren?

har förstått att den finns mycket diskriminering på arbetsmarknaden mot oss som har diagnoser.

min mamma som är arbetsgivare tyckte inte jag skulle säga något om sjukskrivningen överhuvudtaget och att berätta om schizofrenin verkar ju inte klokt men vad ska man då säga att man gjort? har ju studerat lite på komvux under tiden så det kan jag ju säga men det täcker ju absolut inte 3 år.

hur hade ni gjort?
Mer
5 år 2 månader sedan #1127965 av Geta
Det är livsfarligt att berätta om sin schizofreni. Samhället är inte moget för det.
Mer
5 år 2 månader sedan #1127969 av mrsearlgray
har ju läst lite olika trådar här och att berätta om det verkar ju verkligen inte vara ett alternativ men vad ska man säga att man varit sjuk med då?
har funderat på att säga depression (det är ju inte att ljuga för det har ju varit depression också)
Mer
5 år 2 månader sedan #1127978 av Geta
En gång frågade jag läkare inom psykiatrin vad jag skulle säga vad jag lidit av, när jag sökte jobb. Då fick jag svaret oro, ångest och nedstämdhet.
Mer
5 år 2 månader sedan #1127983 av Vittrad
Jag instämmer i kören av att låta bli att berätta för arbetsgivare om sin schizofrenidiagnos. Det finns för mycket nackdelar och för få fördelar med att berätta.
Mer
5 år 2 månader sedan #1128001 av Nissegossen
I början ville ju min arbetsgivare ha sjukintyg. Det första var psykisk insufficiens, då var det inte klart vad jag hade för diagnos, fast senare var det klart att till slut fick arbetsgivaren reda på min diagnos och jag blev omplacerings fall.


Därigenom fick jag prova andra jobb på bryggeriet och det fick jag med när jag blev förtidspensionerad 1991 i Februari det året. Regeringen ville frisera siffrorna så att jag inte skulle skämma statistiken vad gäller sjukskrivna jag tror Geta blev förtidspensionerad av samma orsak samma år.

I mitt betyg från Pripps 1991 står yrkena med.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum