Berätta om sjukdomen eller inte?

Mer
5 år 2 månader sedan #1128005 av harrypotter
Hoppas det kommer en dag då det inte är så himla fel att ha schizofreni. Samhällen förändras, någon idé måste det finnas för generna att finnas kvar. Evolution tar annars effektivt bort sådana gener.
Mer
5 år 2 månader sedan #1128006 av Geta
Vi ska ha begåvade och kreativa släktingar. Det är därför som schizofrenin överlever. Det är sällan som vi har egna barn.
Mer
5 år 2 månader sedan #1128007 av harrypotter
Ja men generna överlever tydligen?

Förr kanske de med schizofreni hade en upphöjd position i samhället, som shamaner, konstnärer, nytänkare osv. Höra röster som ingen annan hör osv.
Mer
5 år 2 månader sedan #1128010 av Geta
Men schizofrenin ska vara lindrigare idag än tidigare, trots att samhället har blivit mer komplicerat.
Mer
5 år 2 månader sedan - 5 år 2 månader sedan #1128012 av Utomjordingen
Tror att samhället är mer anpassade efter diagnosen schizofreni - mer fördelar för en som har diagnosen schizofreni idag än förr. Tänkte den tanke att mina anhöriga fatta nada när det gäller Internet och datorer som jag gjorde när jag var ung på 1980-talet.
Last edit: 5 år 2 månader sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 2 månader sedan #1128014 av harrypotter
Alla som har schizofreni skriver inte på viska.se, långt ifrån. Undrar hur de mår? Bra, bätrre, sämre, sämst? Plus att minst hälften har andra diagnoser som skriver här på viska, de friskaste verkar inte ha schizofrenidiagnos.