Kvinna, man, hen

  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
5 år 2 veckor sedan #1143320 av Cosmos
Kvinna, man, hen skapades av Cosmos
När jag sitter vid datorn har jag alltid radion P1 på i bakgrunden. Det är tre områden som dominerar sändningarna: a) Hitler och högerextremism b) Klimat c) Diskriminering av kvinnor.

Igår handlade det om att det finns för få kvinnliga professorer, idag handlar det om muslimska kvinnor i svenska förorter vilka är speciellt utsatta.

När man så börjar tjata om icke-binära individer och att kön bara är en social konstruktion får jag nog och stänger av. Mitt huvudbry är detta: Hur kan å ena sidan kvinnor finnas så fort de hamnar i underläge men samtidigt bara vara könslösa, en konstruktion? När blir det könslösa ett kön som helt plötsligt är diskriminerat för att de tillhör detta kön (som alltså inte finns)?!

Hoppas frågan har nått fram!
Mer
5 år 2 veckor sedan #1143323 av Geta
Svar från Geta i ämnet Kvinna, man, hen
Totalt kaos på den fronten.
Mer
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
5 år 2 veckor sedan #1143325 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Kvinna, man, hen
Ja! Jag vill inte vara och är inte en social konstruktion. Vilka kvinnor och män vill vara sociala konstruktioner? Eller är det bara kvinnor som är sådana konstruktioner.

Många plockar fram det gamla citatet från Simone de Beauvoir från boken Det andra könet:
"Man föds inte till kvinna. Man blir det"
  • Leloo
  • Besökare
  • Besökare
5 år 2 veckor sedan #1143326 av Leloo
Svar från Leloo i ämnet Kvinna, man, hen
Jag har då varit kvinna från början. Men det kanske är olika
Mer
5 år 2 veckor sedan #1143327 av Geta
Svar från Geta i ämnet Kvinna, man, hen
Konstigt att kvinnor ska kvoteras in till olika ämbeten, om det kvinnliga könet inte finns.