Hur många här har dv som jobb?

Mer
4 år 10 månader sedan - 4 år 10 månader sedan #1163213 av Richard
Jag har gått på daglig verksamhet sen 2008. Men jag ser det inte som ett jobb. Vi får dock 6 kr i timmen, men det är ju inte därför man går dit. Vi fick en bonus till jul, jag fick typ 2 000 kr som jag kunde köpa en TV till sovrummet för. Men vissa som är där på heltid fick typ över 10 000 kr i julbonus.

Men man går dit för att träffa folk, ofta likasinnade, vara lite social o ha något att sysselsätta sig med. Vår verksamhet heter Spiran, o det är för folk med psykiska problem, en del stammisar, som jag själv, o en del är där kortare perioder. Jag målar mest tavlor numera. Innan höll jag på med att packa skruvar o sånt, det var väl inte jättekul, bättre nu när man får skapa fritt.

Sen finns det en till daglig verksamhet som är för de med utvecklingsstörningar eller Downs syndrom. Men där är inte jag med.

Jag går (eller cyklar) till Spiran, tisdag, onsdag o torsdag, 12:30-15:30. 9 timmar i veckan, det är lagom för mig, men jag har ganska hög frånvaro. Men det försöker jag intala mig själv till att kämpa på. Jag ringer o säger att jag inte mår bra, utan går till Systembolaget o köper öl istället... Jag mår inte bra när jag vaknar, men vet innerst inne att jag mår bättre om jag cyklar dit o är lite social, istället för att sitta o dricka öl ensam...
Last edit: 4 år 10 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 10 månader sedan #1163395 av Admin1
Hur många pilsner dricker du max per dag?
Mer
4 år 10 månader sedan #1163406 av Richard
Mer
4 år 9 månader sedan #1163682 av Admin1
Inte så farligt. Var det inte 8 st förr?
Mer
4 år 9 månader sedan #1163687 av memphis
Förstår inte Richard hur du kan dricka så mycket som du gör och inte vara mer överviktig än du är. Du kan äta 4 hamburgare till kvällsmat utan att svälla upp bortom kontroll. Du måste ha någon sorts superförbränning. Blir lite avundsjuk för om jag åt och drack så mycket skulle jag väga 500kg.
Mer
4 år 9 månader sedan #1163727 av Richard

Admin1 skrev: Inte så farligt. Var det inte 8 st förr?

Jo, förr var det alltid 8 st. Det var max jag tålde utan att bli bakfull dagen efter. Men nu har jag gått ner till 4-5 st.

memphis skrev: Förstår inte Richard hur du kan dricka så mycket som du gör och inte vara mer överviktig än du är. Du kan äta 4 hamburgare till kvällsmat utan att svälla upp bortom kontroll. Du måste ha någon sorts superförbränning. Blir lite avundsjuk för om jag åt och drack så mycket skulle jag väga 500kg.

Jag har ju en ölmage, men jag tror inte det är så farligt med maten. Ett tag i början av året gick jag över till att äta varma mackor istället, det var mer onyttigt. Gick upp från 95 kg till 102 kg. Då hade jag ju en massa onyttigheter på dem, framförallt en massa ost.

Hamburgare är egentligen inte så farligt, brödet, osten o dressingen är väl det "farligaste". Kött är inte så farligt, inte heller t.ex. sallad.