Sjukersättning och försäkringskassa

Mer
4 år 8 månader sedan #1174669 av Slyngelsnubben
Hej är relativt ny till denna sjukdomen insjuknade för cka 5 månader sen. Undrar hur man bäst går tillväga för att få sjukersättning, känner inte direkt att jag kan klara att jobba på den öppna marknaden och vill heller inte göra nått på ngn annan marknad... jobbar många här? Annars hur har det gått för er att få sjukersättning?
Mer
4 år 8 månader sedan #1174670 av Geta
Hej och Välkommen!

Du kan nog inte få sjukersättning på direkten. Du måste nog gå igenom en del stadier först.
Mer
4 år 8 månader sedan #1174692 av Kloppe
Hej,

Jag har bara 50% sjukersättning. Jobbar andra halvan.
Nuförtiden ska man ha väldigt nedsatt arbetsförmåga för att få full sjukersättning. Fk har blivit mkt tuffare än för bara tio år sedan.

Det blir bättre och bättre dag för dag.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
4 år 8 månader sedan #1174704 av Jocke
Fick sjukersättning och lss för ca 23 år sedan, dessförinnan hade jag varit sjukskriven och fått sjukbidrag. Men det ändrades när Göran Persson tog makten efter högerns misslyckade politik.

Då var jag berättigad till hjälp, men nu skulle jag nog ha varit utsatt för ännu hårdare behandling än vad jag fick då! Men just nu är jag tacksam över att ha stått ut med de värsta plågorna min hjärna nästan kunde föreställa sig?

Det är tack vare vissa personer, som gör att jag fortfarande kan skriva här på viska!

Hej och välkommen.

Vars är världen på väg?
Mer
4 år 8 månader sedan - 4 år 8 månader sedan #1174720 av Nissegossen

Slyngelsnubben skrev: Hej är relativt ny till denna sjukdomen insjuknade för cka 5 månader sen. Undrar hur man bäst går tillväga för att få sjukersättning, känner inte direkt att jag kan klara att jobba på den öppna marknaden och vill heller inte göra nått på ngn annan marknad... jobbar många här? Annars hur har det gått för er att få sjukersättning?


Hej och välkommen, tyvärr är prognosen den, att har man en psykossjukdom och i särklass schizofreni är tyvärr inte många som klarar jobba, sjukdomen biter sig fast, får man skov (återfaller i sjukdom) är det svårt först främst studera, sedan långa sjukperioder omplaceringsfall på jobbet visar att du kan arbeta men blir sjuk igen då pekar försäkrings kassan på det att du kan jobba och då kan bli nekad ersättning. De har en läkare som går i ledband uppstår det att han säger du kan jobba svårt för din läkare att skriva ett intyg på att du inte kan jobba då får du inte pengar dessutom. ligg lågt med jobb och om du vill jobba och skaffar dig ett jobb på öppna marknaden stenhårt att bli sjukskriven igen. låt det gå ett tag sedan absolut fråga det är gången om du får gå på försäkringskassans rehab, då kontrollerar din handläggare dig. Du får skaffa någon arbetsgivare som är fullt införstådd och hos denne får du göra praktik med ersättning tillsvidare samt att arbetsgivaren om han anställer dig får han lönebidrag alltså ersättning från försäkringskassan

Vet nu inte vad det är hur mycket? Ett antal tusenlappar i månaden för att du arbetar där. i så fall förhandla med arbetsgivaren om en högre lön än bidraget han får.

gången är alltid genom försäkringskassan. men gör dig inga illusioner den här sjukdomen är tuff klarar du de fem första åren med sjukdomen och fortfarande upp till fem år vid liv,då kan du antagligen överleva de fem första åren många dör för de valt att dö, efter fem år är det värsta över och kan troligtvis bli äldre än vad jag är, nu 69 år om jag nu lever till min födelsedag

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 8 månader sedan by Nissegossen.
Mer
4 år 8 månader sedan #1174739 av MsTibbs
Jag jobbar 50 procent, och sjukersättning andra halvan. De ville ge mig 100 procent i början, men jag ville jobba. Hade haft 100 procent aktivitetsersättning fram till 30år. Jag tror människan mår bra av att jobba, om man kan. Annars bör man vara tex i förening. Det är inte bra att vara helt sysslolös. Det är en lång process att eventuellt få sjukersättning. Man ska ha provat ALLT först. En diagnos i sig ger ingen sjukersättning. Inte ens cancer.